Od včerejšího rána přestal webový prohlížeč podporovat cookies třetích stran u 1 % svých uživatelů. Informuje o tom web Gizmodo.
Pro zastánce ochrany soukromí jsou cookies prvotním hříchem internetu. Po většinu historie webu byly jedním z hlavních nástrojů, s jejichž pomocí technologické společnosti sledovaly naše chování na internetu. Při cílení reklamy se webové stránky spoléhají na cookies jiných společností. Tyto soubory se nazývají „soubory cookies třetích stran“.
V roce 2019 se následky nekalých praktik Googlu, Facebooku a dalších technologických společností v oblasti ochrany soukromí staly tak zjevnými, že je v Silicon Valley museli řešit. Společnost Google, která vydělává drtivou většinu peněz na tom, že nás sleduje, oznámila, že se pouští do projektu, jehož cílem je zbavit se cookies třetích stran v prohlížeči Chrome.
„Sledujeme tu jednu z největších změn ve fungování internetu, a to v době, kdy se lidé více než kdy jindy spoléhají na bezplatné služby a obsah nabízené webem,“ prohlásil v dubnu 2023 Victor Wong, ředitel produktového managementu v projektu Privacy Sandbox, provozovaném společností Google. „Posláním týmu Privacy Sandbox je ve velkém rozsahu zachovat soukromí lidí na svobodném a otevřeném internetu. To je v souladu scílemGooglu, kterým je prostředkovatstále dostupné a užitečné informace.“
Sledování nekončí
Google samozřejmě nehodlá zničit svůj vlastní byznys. Nechce také poškodit žádnou společnost, která vydělává na reklamě. Už dnes totiž technologická firma čelí četným žalobám ze strany regulačních orgánů, které Google obviňují z provozování velkého monopolu na internetu. I proto nahrazuje cookies novým nástrojem sledování, který sbírá údaje způsobem „ohleduplnější k našemu soukromí“.
Již zmiňovaný Privacy Sandbox v sobě zahrnuje několik ohromně složitých nástrojů a technologií. Obecně lze říci, že samotný prohlížeč Chrome bude sledovat, co děláme online, ale tato data bude ukládat v našem zařízení, místo aby je odesílal společnosti Google nebo komukoli jinému. Chrome nás pak zařadí do různých skupin podle toho, jaký jsme člověk.
Webové stránky a reklamní společnosti se pak mohou Chromu zeptat, do jaké kohorty patříme (např. lidé, kteří nakupují autodíly nebo produkty na odstranění chloupků). Neexistuje však způsob, jak by se společnost mohla dozvědět o našem individuálním chování při prohlížení, aniž by porušila pravidla společnosti Google.
Jiné prohlížeče zakázaly cookies třetích stran už dříve
Samozřejmě jde o znatelný pokrok proti současnému stavu, kdy miliardy neuvěřitelně citlivých informací létají volně internetem. Nemůžeme ale bohužel mluvit o úplném soukromí, protože pořád jsme sledováni. Ostatní prohlížeče jako Firefox, DuckDuckGo nebo Safari od společnosti Apple zablokovaly cookies třetích stran už před nějakou dobou a nenahradily je novými nástroji. Na obranu Googlu je ale třeba říct, že společnost nemůže uzavřít tok dat všem svým konkurentům, aniž by riskovala vyšetřování ze strany antimonopolní organů v USA, EU a jinde.
„Google a jeho dceřiné firmy sevřely hrdlo internetových inovací, a to vše za použití dnes již známé taktiky, kdy tyto věci marketingově prezentují jako prospěšné pro uživatele,“ uvedli zástupce nadace Electronic Frontier Foundation (EFF) ve svém nedávném blogovém příspěvku. Google Privacy Sandbox podle nich „omezuje sledování tak, aby ho prováděla pouze jediná strana, samotný Chrome, který pak může své poznatky předávat inzerentům ochotným za ně zaplatit. Je to jen další krok v přeměně prohlížeče z uživatelského agenta na reklamního agenta“.
EFF doporučuje uživatelům Chromu, aby si nainstalovali rozšíření prohlížeče nazvané Privacy Badger – nástroj, který automaticky deaktivuje nové nastavení sledování va blokuje všechny druhy sběru dat při používání webu.
Autor: Petr Pláteník