Byznys sice ještě není úplně hotový, dubnové schválení správní radou katalánského velkoklubu má být ovšem už jen formalitou. Přitom až do roku 2011 si mohla Barca dovolit ekonomicky fungovat, nakupovat – například Lineker, Laudrup, Stoičkov, Romário, Rivaldo, Ronaldinho – a hlavně vyhrávat trofeje bez generálního sponzora.
Prvním byla katarská neziskové společnosti Qatar Foundation, která zaplatila za pětiletou smlouvu 150 milionů eur, poté přišel Qatar Airways. V roce 2017 se stal hlavním partnerem japonský investiční internetový gigant Rakuten, posílající každý rok na účet Barcelony 55 milionů eur. A tak se nelze divit názorům kritiků, podle kterých Spotify vyjednávání o ceně moc nezvládlo. Zatímco totiž Katařany vyšla sezóna na 30 milionů eur a Rakuten na výše zmiňovaných 55 milion, uhradí Spotify za sezónu 70 milionů eur. Přitom až do léta 2020, kdy Barcelona prohrála ostudně v semifinále Liga mistrů s Bayernem Mnichov 2:8, byla pravděpodobnost toho, že Katalánci budou vyhrávat velké trofeje – do této kategorie neřadím vzhledem k historii klubu Evropskou ligu – snad stonásobně větší, než tomu bude v několika dalších letech. Ano, nový generální sponzor sice bude uveden v názvu stadiónu, katalánský sportovní svatostánek se ovšem nebude jmenovat Spotify Arena, ale Spotify Camp Nou, což zní jaksi nedotaženě.
Tuhý boj
Přestože Barcelona prochází nebývalou finanční krizí, o movité zájemce neměla nouzi. Podle Daily Mailu půl roku před koncem smlouvy s Rakuten a Beko byly ve hře blockchainová platforma s vlastní kryptoměnou Polkadot a především VeganNation. Ve druhém případě se jedná o americkou veřejnou společnost, kotovanou na OTC trhu a usilující o zelenou ekonomiku. Její ředitel Isaac Thomas se měl setkat s bossem Barcelony Joanem Laportou. VeganNation údajně nabídla společný projekt s Tencent Holding Limited, čínskou nadnárodní společností, jejíž dceřiné společnosti se specializují na vývoj internetových služeb, médií, softwaru a umělá inteligence. V případě úhrady části plateb prostřednictvím vlastní kryptoměny Green Coin by hodnota ročního sponzoringu překonala hranici 100 milionů eur. Nakonec ovšem z byznysu sešlo.
Krok za krokem
Kontrakt se Spotify se hodí, byť se klub pod Xaviho vedením sportovně zvedá, ekonomicky to není rozhodně žádná sláva. Server Eurosport publikoval část výroční zprávy, podle které má Barcelona dluh ve výši 1,35 miliardy eur, během sezóny 2020/2021 vznikla ztráta 481 milionů eur, záporné čisté jmění je tak 451 milionů eur.
Přestože nový generální partner pokryje jen něco málo přes 20 % astronomického dluhu, začal management nakupovat. A nehrál při zdi, neboť Ferrán Torres přestoupil z Manchesteru City za 53 milionů eur. Citizens přistoupili na splátky, podle zdrojů z okolí katalánského klubu nelze vyloučit, že trenér anglického šampióna uvolněním španělského reprezentanta vyšel vstříc jak rodnému klubu, ve kterém vyhrál Champions League jako hráč i trenér, tak novému lodivodovi Xavimu. Právě El Maestro byl totiž jedním ze základních stavebních kamenů týmu, se kterým trenér Guardiola ovládl v letech 2009 a 2011 Ligu mistrů.
Příchod Spotify nejspíše přiměl k přestupu i Pierre-Emericka Aubameyanga. Gabonský střelec sice přišel z Arsenalu bez finanční náhrady a bude moci zapomenout na týdenní příjem 400 000 liber, zadarmo ale hrát určitě nebude. Zatím ovšem odvádí novému, byť zchudlému, zaměstnavateli vynikající služby, v neděli dvěma brankami a jednou asistencí řídil v tradičním derby s Realem Madrid nevídanou destrukci domácích 0:4. Jednu branku přidal Torres.
Komunita spojující světy
Streamovací platforma Spotify působí ve 178 zemích, katalog obsahuje 70 milionů skladeb a 2,9 milionu podcastů. Loni v dubnu měla celkem 365 milionů uživatelů, z toho 160 milionů platících, kumulovaná ztráta za poledních deset let ovšem činí 2,6 miliardy dolarů. V souvislosti s transakcí pak čelí nemalé vlně kritiky. Server American Songwriter například přinesl vyjádření vlivné britské organizace Music Venue Trust (MVT), hájící především zájmy začínajících britských umělců – investice do začínající generace hudebníků dává podle ní na rozdíl od podpory fotbalu logiku a údajně garantuje mnohem vyšší návratnost.
Jak se ovšem nechal v reakci slyšet obchodní ředitel Spotify Freemium Alex Norström, cílem je vytvoření nové platformy, která dává umělcům možnost komunikace s globální komunitou fanoušků Barcelony na lince Barcelona–Bombaj–Djakarta–Rio de Janeiro. „Jde o propojení hráčů s uměním, hudby se sportem. Vznikne komunita spojující světy,“ dodal boss.
Zbourá hudba bariéry?
Navíc, přestože má Spotify cca 365 milionů uživatelů, podle webu ISPO.com oslovuje Barca prostřednictvím Facebooku (103 milionů), Instagramu (104 milionů) a Tik Toku (12,7 milionu) celkem 219,7 milionu uživatelů. Lépe si na sociálních sítích vede pouze Real Madrid. Pro zajímavost, třetí Manchesteru United sleduje ve srovnání se španělskými giganty „pouhých“ 140,7 milionu příznivců. A i když zatím neexistují čísla o tom, jak moc se fanouškovské obce obou zúčastněných subjektů překrývají, jako logická se jeví argumentace Spotify, že s růstem uživatelské základny bude více peněz pro umělce. Zároveň ovšem nezbývá než doufat, že 229,7 milionu stoupenců Realu Madrid na Spotify nezanevře. Zatím to na bojkot nevypadá, je však známo, že v okamžiku, kdy kolumbijská hvězda Shakira přiznala vztah se stoperem Barcelony, zakázalo vedení Realu hrát na Santiago Bernabeu její písničky. Spotify se ovšem může spoléhat na to, že umění prorazí i fotbalové bariéry.
Autor: Petr Bošnakov