Obalí, zabalí, uskladní a rozešle do 28 zemí – to je byznys zlínského startupu SupplyDo, kterým nahrazuje dodavatelský řetězec značkám i e-shopům. Ačkoli působí na trhu teprve rok, od začátku je ziskový. Obrat za loňský rok činil bezmála 11 milionů korun, do čtyř let by ale už rád atakoval čtvrt miliardy, a to i díky investorům.
Služba SupplyDo vznikla jako reakce na potřeby rychle se měnícího dodavatelského prostředí a rostoucí nároky na e-commerce. Společnosti a značky dnes chtějí rychlá tisková a obalová řešení, větší flexibilitu při jednání s dodavateli, lepší ceny a efektivnější kontrolu nad procesy. Často potřebují kombinaci různých dodavatelů, a protože ceny energií a nemovitostí za poslední dva roky prudce vzrostly, rozšířil se také fulfillment – uskladnění, zkompletování a doručení zákazníkům jednotlivých e-shopů.
E-shopy a značky jako Snuggs, EVE Home, Notino nebo Yamaha využívají služby SupplyDo. Tento startup je od svého založení v roce 2022 v zisku a pyšní se sto šestnácti dokončenými projekty, které pomohly zákazníkům SupplyDo k byznysu v hodnotě 25 milionů eur (zhruba 600 milionů korun).
Místo Edmonton Oilers vlastní podnikání
Na cestě produktu z výroby až ke dveřím zákazníka se často podílí čtyři nebo více dodavatelů. I při zvolení nejlevnějšího dodavatele ve výsledku zákazníci mnoho neušetří a možná jim dokonce vzniknou vyšší náklady, než očekávali. Neexistují totiž programy nebo způsoby, které by jim umožnily řídit procesy různých dodavatelů, což je právě specializace SupplyDo.
„Důvodem je složitost spolupráce mezi dodavateli a časově náročné procesy, jež musí zaměstnanci na straně objednavatele zvládnout. Tady přicházíme na řadu my tak, že přebíráme odpovědnost za některé nebo všechny tyto pracovní postupy, které si sami zákazníci určují a kombinují skrze naše služby,“ říká zakladatel služby SupplyDo David Klímek, který kdysi odcestoval do Edmontonu, aby rozjel slibně nastartovanou kariéru profesionálního hokejisty v zahraničí.
Ve sportu se mu dařilo, okusil i kemp Edmonton Oilers, slovenskou extraligu a francouzskou ligu, ale už v Kanadě přičichl profesně k 3D projektování, shippingu a fulfillmentu. Rozhodl se věnovat byznysu naplno a po návratu do České republiky začal pracovat pro podobné firmy jako v Kanadě. V Česku se snažil rozvíjet zejména už zmiňované služby a následně packaging, a když v tom se zaměstnavatelem nenašel shodu, rozhodl se založit si vlastní podnikání. A dva větší klienti šli za ním.
Zaplnil mezeru na trhu
Při výběru služeb, které nabízí SupplyDo, se firmy zaměřují primárně na nejnižší cenu než na rychlost, efektivitu a cenu nejvýhodnějšího řešení. Následují problémy s dodavatelem, zvyšují se ceny, zhoršuje se kvalita a pak se projeví chybné rozhodnutí, které firmy udělaly při výběru. Tomuto lze zabránit volbou správného dodavatele a nastavením procesů, což může být obtížné, časově náročné a někdy i drahé pro samotné firmy.
„Firmám nebo značkám řídíme komplexní pracovní postup produktů v dodavatelském řetězci. Od tvorby obalů a tiskovin přes balení produktů až po distribuci pro B2B a B2C sítě zákazníka. Abychom nastavili skutečně lepší podmínky všem zákazníkům, využíváme našich zkušeností, dodavatelské sítě i objemů zakázek. Tím dodáváme zákazníkům nejen větší flexibilitu, ale i komplexnost a oni se tak mohou věnovat vývoji, obchodu nebo marketingu,“ říká David Klímek.
Vybrat investora a rozšířit B2C segment
SupplyDo aktuálně jedná s investory, protože chce rozšířit B2C segment svého podnikání, získat e-shopy české i evropské a vyrůst do 4 let na obrat 150 až 250 milionů korun. SupplyDo je finančně soběstačné a jako málokterý startup od počátku ziskový.
„Oslovili nás investoři a my o tom začali uvažovat, protože díky investicím můžeme růst až pětkrát rychleji než bez nich. Bavíme se o investicích v jednotkách až desítkách milionů korun. Takovéto peníze nám pomohou získat další české i evropské e-shopy,“ informuje Klímek.
Tvoří most mezi značkou a dodavateli
Síla služby SupplyDo podle Klímka spočívá ve značce a partnerství, která se zákazníky buduje. „Naším cílem je zaplnit jedinečnou mezeru na trhu, což je výhodné jak pro zákazníky, tak pro dodavatele. To vše je možné díky naší bezkonkurenční síti špičkových dodavatelů – tiskařských firem, výrobců obalů, distributorů a dopravců, v kombinaci s našimi lidmi a zkušenostmi,“ dodává Klímek.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.