Vodíkový nákladní vůz je součástí ekologického programu společnosti Anglo American, která usiluje o snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 30 %. „Williams Advanced Engineering má rozsáhlé zkušenosti, které nám pomohou s tímto zcela novým projektem. Ten je součástí našeho záměru splnit uhlíkové a energetické cíle do roku 2030 a v konečném důsledku provozovat důlní činnost zcela bez uhlíkových emisí,“ uvedl Julian Soles, ředitel technologického vývoje Anglo American.
Vodíkový palivový článek nákladního vozu bude propojen se škálovatelnou a vysoce výkonnou lithium-iontovou baterií. Toto řešení podle Anglo American umožňuje dosáhnout kapacity až 1000 kWh. Energie se bude vyrábět také rekuperací při brzdění během jízdy z kopce.
Napájecí jednotky navrhne a vyrobí Willliams Advanced Engineering se sídlem v Grove v hrabství Oxfordshire. Budou osazeny do stávajícího nákladního automobilu, který běžně jezdí na naftu. Testovací provoz se uskuteční koncem roku v platinových dolech v Mogalakwena v Jižní Africe. Williams Advanced Engineering je výhradním dodavatelem akumulátorů pro sérii závodů elektrických vozů Formule E.
Autor: Petr Bílek