Výhody nové generace mobilní sítě se dají demonstrovat různými způsoby. Specifickou formu zvolily firmy Ericsson a Telia. Do zkušebního provozu uvolnily autonomní elektrobus adaptovaný na provoz s využitím potenciálu 5G sítě.
Mikrobus v testovacím režimu, prozatím jen v měsíci září, projížděl po trase v centrální části hlavního města Stockholmu. Dalším z cílů sledovaných firmami je totiž také postupné adaptování společnosti na různé formy autonomní dopravy.
„Pokud jde jen o samotnou technologii, vše už je nám k dispozici, připravené k využití,“ prohlašuje sebevědomě ve vyjádření pro agenturu Returs Jenny Lindqvist, viceprezidentka Ericssonu. „Jsou to ale faktory mimo kontrolu Ericssonu, které musíme brát v potaz… ať už jde o různé podoby regulace, nebo způsoby produkce takovýchto vozidel.“
S možnostmi 5G sítě pracují ve zkušebním režimu automobilky všude po světě. Rychlost přenosu dat i větší šířka pásma skýtají nové perspektivy, pokud jde o další digitalizaci procesů využívaných při řízení i jiných činnostech spojených s cestou autem.
Ve funkční spolupráci dvou firem se Ericsson orientuje na vývoj a výrobu telekomunikačních a jiných zařízení. Telekomunikační spolčenost Telia pak usiluje touto cestou o „společenský lobbing“ před tendrem o provozovatele 5G sítí.
Až třetina jejích příjmů přitom dnes pochází z poskytování služeb navázaných na telekomunikaci. A právě v tzv. fleet manangementu (činnosti, která souvisí s pořízením, správou, péčí, obnovou vozového parku) a dalších oblastech odvíjejících se od rozšíření 5G sítě spatřují velký potenciál.
„Máme vypracovánu řadu případů užití a stavíme sítě umožňující profitovat z této výhody,“ tvrdí Allison Kirkby, výkonná ředitelka Telie. V prosinci tohoto roku by měla ve Švédsku proběhnout aukce volných kmitočtů pro 5G mobilní sítě, o které má zmiňovaná firma eminentní zájem.
Autor: Petr Pláteník