Jaké jsou rady a tipy Tomáše Čupra, zakladatele společností Slevomat, DameJidlo.cz a Rohlik.cz,? O ty se nedávno podělil na svém twitterovém účtu.
Ve svém příspěvku uvádí, že skupina Rohlík group vybrala za pomoci investičních společností Partech Partners a Index Ventures 350 milionů dolarů (7,6 miliardy korun) a své příjmy skupina téměř zdvojnásobila na více než 500 milionů dolarů (10,9 miliardy korun). Dále se Tomáš Čupr zamýšlí, jak podobný úspěch zopakovat, aby bylo ve střední Evropě více takto úspěšných firem. Přinášíme vám sedm jeho doporučení:
Připravte svůj velký ambiciózní plán
Střední Evropa je malý region a je třeba se prezentovat chystaným rozšířením i mimo tuto oblast. Podle Čupra Rohlík v mnoha ohledech příliš pomalu expandoval do zahraničí. To se stalo až po čtyřech letech. Po rozšíření firma dříve přitáhne špičkové talenty a vše se zrychlí.
Najměte si bankéře
To je obzvlášť důležité, pokud ještě nemáte zavedené jméno. Budou vás sice něco stát, ale za to vašemu příběhu a značce dodají hodně reputace, vyzvednou je výše, pomohou s modelem a především vám otevřou dveře dál. Tomáš Čupr dodává, že Rohlík spolupracoval s londýnskou společností Arma Partners a nemůže si vynachválit důležitost této spolupráce.
Získejte silný poradní tým
Pokud existuje společnost, která se vám líbí, požádejte její bývalé špičkové manažery, aby s vámi spolupracovali. Určitě vám poradí věci, na které byste sami přišli obtížným způsobem a za delší dobu. Sice jim budete muset dát, abyste je zaujali, akciové opce, ale určitě se to vyplatí.
Zaměřte se na realizaci a budování rozšiřujících se systémů
Ve startupech společnosti staví na několika jednotlivcích. V rané fázi rozšiřování firmy věnujte alespoň 20 % svého času náboru.
Kodifikujte svou kulturu a principy vedení včas a udělejte je součástí svých klíčových HR procesů
Jakmile se začnete rozšiřovat, je snadné ztratit to, co vás přimělo k úspěchu. A to tak, že najmete skvělé lidi, ale nevysvětlíte jim, jak chcete, aby fungovali.
Implementujte včas proces růstu
Předpojatost týkající se naléhavosti při náboru nových lidí může společnost zabít. Podle Čupra to v Rohlíku udělali pozdě, a jak se jejich tým rychle rozrůstal, noví manažeři najali rychle nové manažery a ti opět rychle najali další manažery. V tom případě pak nemůžete očekávat vysokou kvalitu.
Když narazíte na lidi světové třídy, najměte je
Najměte špičkové lidi, dobře je plaťte a dávejte jim opce na akcie. Tomáš Čupr uvádí, že částky, které nyní Rohlík platí za talenty, jsou někdy šílené, ale stojí to za to. Talent světové třídy obvykle nepochází ze střední Evropy, pokud to není IT. A bez lidí světové třídy neexistuje žádná společnost světové třídy.
Autor: Miroslav Oupic