Americká společnost Cruise zahájí od roku 2023 v Dubaji jako první na světě komerční provoz autonomních „robotaxi“. Oznámil to začátkem týdne dubajský korunní princ Hamdan bin Mohammed.
Podle zpravodajského serveru The Verge bude Cruise v rámci přepravních služeb využívat plně autonomní vozidla řady Origin. Ta byla poprvé světu představena v roce 2019. Upustit chce naopak od nasazení elektrických vozidel Chevy Bolt, která ale aktuálně využívá jako součást svého testovacího vozového parku v San Francisku.
Model Origin je navržen tak, aby byl vhodný pro sdílené jízdy. Už v momentě výroby nebude totiž disponovat žádnými typickými ovládacími prvky, které jsou obvykle spojené s řízením člověka, jako je volant nebo pedály. Cílem společnosti je v Dubaji dosáhnout na provoz 4000 vozidel do roku 2030.
Cruise se i nadále ale nevzdává úmyslu, že to bude San Francisco, které se nakonec stane prvním městem na světě, kde uvidíme jejich komerční „robotaxi“. Společnost plánovala spuštění služby ve svém „rodném městě“ v roce 2019, bohužel na to stále ještě nedošlo. Jestli je problémem místní legislativa nebo podle výrobce není zdejší trh stále ještě na něco takového připraven, těžko říct. A tak to vypadá, že Dubaj i tak o primát nepřijde.
Cruise Origin se začne vyrábět v závodě General Motors v americkém Detroitu roku 2022. Na negativní vliv pandemie na sdílené jízdy Cruise odpověděl představením nové sady bezpečnostních protokolů, které mají lidem během cest umožnit vyžadovaný dvoumetrový odstup. Vozidlo je navíc mezi jednotlivými jízdami dezinfikováno.
20 % autonomních cest
Výrobce patří mezi nejlépe kapitalizované společnosti zabývající se produkcí autonomních vozidel na světě. Za poslední tři roky společnost získala více než 7,4 miliardy dolarů (přibližně 161 miliard korun) od řady investorů, včetně společností SoftBank, Honda, GM, T. Rowe Price Group a Microsoft. Hodnota firmy je aktuálně vyčíslena na 19 miliard dolarů (zhruba 415 miliard korun).
Cílem dubajského království je do roku 2030 dosáhnout na podíl 20 procent cest v autonomních vozidlech. Obrátili se také na několik společností pro městskou leteckou mobilitu, jako je Volocopter, s výzvou k testování svých elektrických letadel.