Virtuální tenisový trenažér určený pro trénink mimo kurt, který pomocí umělé inteligence vyhodnotí vaše pohyby, a dokonce poskytne zpětnou vazbu? K dispozici byl mohl být už koncem roku.
Technická univerzita Vídeň a VR Motion Learning společně vyvíjejí virtuální tenisový trenažér. Virtuální trenér bude v budoucnu schopen nejen analyzovat pohyb, ale také poskytovat zpětnou vazbu, píše server Tech Xplore.
Partneři v projektu pracují na vývoji od března 2020. Doposud se zaměřovali především na analýzu, automatizaci, rozpoznávání a vyhodnocování pohybových sekvencí. Nyní se soustředí na didaktickou složku, aby trenažér uživatelům poskytl zpětnou vazbu.
Trénink umělé inteligence (Al)
Pomocí vyvinutého tenisového simulátoru (Tennis Esports) mohou uživatelé hrát a provádět fyzicky správné údery. Trenažér je určen lidem, kteří s tímto sportem začínají nebo chtějí zlepšit svou techniku. Aby se hráči mohli učit na virtuálním trenažéru, musí disponovat odpovídajícími dovednostmi.
Za účelem analýzy základních tenisových pohybů museli vývojáři nejprve zaznamenat pohyby profesionálních hráčů prostřednictvím kamer. Výslednou databázi různých úderů pak analyzovali a porovnávali pomocí speciálně vyvinuté umělé inteligence.
„Na konci první fáze projektu byl trenažér schopen zaznamenávat a vyhodnocovat nové pohyby hráčů plně automaticky na základě úderů stanovených jako správné,“ řekl Hannes Kaufmann, vedoucí skupiny a profesor pro virtuální a rozšířenou realitu na Technické univerzitě Vídeň. „Výzvou je pro nás teď implementace funkce zpětné vazby. Simulátor by měl přispět i ke zlepšení herního výkonu. Jednou z výhod virtuálního prostředí je, že si stejnou situaci můžete vyzkoušet vícekrát,“ vysvětluje Peter Kán z výzkumného oddělení počítačové grafiky na Technické univerzitě Vídeň.
Smyslem programu je poskytnout lidským trenérům nástroj, který hráčům umožní trénovat i mimo kurt, samostatně nebo ve dvojicích a na různých místech. „Aby byl trénink v budoucnu možný i doma, vyvíjíme verzi, která bude analyzovat údery výhradně na základě existujících dat ze senzorů VR. Další kamerový systém pro detekci pohybu pak nebude nutný,“ uvedl Peter Kán. Hráči by pak potřebovali soupravu VR a tenisovou raketu.
Trénink je možný na ploše 2 x 2 metry, kterou jde rozšířit na 10 x 10 metrů. Očekává se, že virtuální tenisový trenér bude pro Oculus Quest k dispozici do konce roku.
Autor: Julie Sladká