Tepelná čerpadla a fotovoltaiku Italům instalují Češi. V srpnu se nikomu nedovoláte, říká manažerka

Foto zdroj: FocusOn
Ekologie 11. 07. 2024

Tepelná čerpadla a fotovoltaiku Italům instalují Češi. V srpnu se nikomu nedovoláte, říká manažerka

Česká společnost Woltair, specializující se na instalaci tepelných čerpadel a fotovoltaických systémů, úspěšně expanduje na italský trh. Karolína Kúthová, která pracuje pro Woltair v Miláně od roku 2023, poskytla exkluzivní pohled do fungování firmy a italského pracovního prostředí. Druhým hostem v našem rozhovoru byla Emna Neifar, Italka, která vykonává pozici Country manager pro Woltair.

Kúthová, která v Itálii žije přes tři roky, se do země zamilovala během svého studia. „V průběhu mého magisterského studia jsem se rozhodla účastnit programu Erasmus Plus v Římě, kde jsem působila čtyři měsíce,“ vysvětluje, jak se dostala do Itálie. Po absolvování vysoké školy pracovala dva roky v Českém centru Milán, než v roce 2023 nastoupila do společnosti Woltair.

Itálie nabízí velký potenciál, italské domy jsou pro čerpadla ideální

Firma Woltair vidí v Itálii velký potenciál. „Je zde velké množství nemovitostí s nízkou energetickou udržitelností,“ vysvětluje Kúthová. Toto tvrzení podporuje i skutečnost, že podle odhadů asi 75 % italských domácností nesplňuje energetické evropské standardy.

Kúthová také popisuje rozdíly mezi českou a italskou pracovní kulturou. „Italové jsou velmi kreativní a otevření vůči změnám ve srovnání s Čechy,“ říká. Zároveň dodává, že i když je v týmu jediná Češka, vždy se cítí dobře. „Musím říct, že v našem týmu je vždy uvolněná a optimistická nálada. Spolupráce v italském kolektivu vám dá pocit sounáležitosti a rodinného prostředí. To je velmi motivující a podporující.“

Digitalizace odvětví přinese potřebné ovoce

Woltair se snaží na italském trhu prosadit komplexním přístupem k zákazníkům. „Vše, co děláme, je zaměřeno na to, aby s námi měl zákazník bezproblémovou a rychlou zkušenost,“ říká Kúthová. Firma se v poslední době zaměřuje na B2C segment a klade důraz na digitalizaci odvětví. Firma tu má ambiciózní cíle. „Zpočátku bylo zásadní porozumět italskému trhu, jelikož se hodně liší od toho českého. Momentálně se zaměřujeme na nová partnerství,“ dodává Kúthová s tím, že díky italskému týmu dokáží komunikovat se zákazníky v italštině i angličtině.

S rostoucí poptávkou po energeticky úsporných řešeních a jedinečným přístupem k zákazníkům má Woltair dobrou pozici pro další růst na italském trhu.

Druhým pohledem Italky, po práci legraci

Emna Neifar, italská Country manažerka pro českou společnost Woltair, přináší unikátní pohled na kulturní rozdíly mezi českým a italským pracovním prostředím. Její zkušenosti odhalují zajímavé nuance v přístupu k práci a osobnímu životu v obou zemích.

Pracovat s Čechy bylo něco úplně jiného, než jsem kdy zažila. Vím, že existují kulturní rozdíly a všimla jsem si, že máme jiný přístup k rovnováze mezi prací a osobním životem,“ svěřuje se Neifar. Italský přístup se podle ní vyznačuje větší otevřeností v osobní sféře. „Říkáme si, co se dělo doma, a častěji chodíme po práci ven,“ směje se.

Jedním z nejvýraznějších rozdílů je organizace pracovního dne. Neifar poznamenává: „Čechům schůzky začínají už v jednu odpoledne. My nepracujeme minimálně do dvou a je těžké jim to vysvětlit.“ Mezinárodní tým se ale vždy dokáže sladit.

V srpnu se v Itálii nikomu nedovoláte

Zajímavé rozdíly se projevují i v přístupu k dovoleným. „My Italové si bereme dovolenou koncentrovaně v srpnu a je to něco, co musíme naplánovat,“ vysvětluje Neifar a poukazuje na fakt, že Češi si berou dovolenou průběžně během celého léta. Tento rozdíl může mít významný dopad na plánování projektů a pracovní dynamiku v letních měsících.

Překvapivým zjištěním pro Neifar bylo, jak málo českých firem působí v Itálii.
Je zajímavé, že mnoho českých firem neoperuje v Itálii. Proto bývají Italové překvapení, když se setkají s českou firmou,“ poznamenává. Tato skutečnost může představovat příležitost pro další české firmy uvažující o expanzi na italský trh.

Italové znají noční život v Praze

Neifar také poukazuje na omezené povědomí Italů o České republice mimo turistický kontext. „Byli tam třeba na dovolené, v Praze, nebo zažili nějaký noční život,“ říká. Přesto nachází společné rysy: „Podle ní jsou ale Češi stejně pohostinní jako Italové. I když my jsme kultura vína a vy jste kultura piva,“ směje se.

Pro Italy bylo překvapivé i zjištění, že Česká republika má mnoho startupů s rozsáhlou sítí firem v oblasti zelených energií. Tato informace může otevřít nové možnosti pro obchodní spolupráci mezi oběma zeměmi.

Celý dvojrozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast.

Italský speciál byl natáčený v průběhu června 2024 v italském Miláně a okolí. Děkujeme partnerovi speciálu, firmě Slevomat.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory