;

Test nových technologií i předhánění s člověkem – to je závod samořiditelných aut Roborace!

08. 10. 2019

Test nových technologií i předhánění s člověkem – to je závod samořiditelných aut Roborace!

Po trati Goodwood Hill Climb v anglickém západním Essexu se prohání závodní auto bez řidiče. Jeho cílem je nejen překonat traťový rekord, ale i otestovat řídicí algoritmus a funkčnost užívaných senzorů. Bez nich je totiž budoucnost autonomních vozidel nepředstavitelná.

Roborace taky není žádná běžná rallye. Všechny soutěžní vozy jsou samořiditelné elektromobily a závodní týmy se rekrutují ze sféry univerzitních pracovišť a výzkumných společností. Aspoň zatím tak tomu je v průběhu prvního ročníku „robotických motoristických závodů“.

Zdroj: Roborace

Začali jsme se vším v roce 2017, když se můj profesor o tomhle dočetl v novinách,“ prohlašuje Johannes Betz, post-doc na Technické univerzitě v Mnichově. „Každý měsíc náš software vylepšujeme a pak se s ním účastníme dalšího kola závodů – jako ve Formuli 1.“

S mnichovskou univerzitou se v robotických závodech střetávají Univerzita v Pise a startup Arrival. Každý z týmů má k dispozici úplně stejné závodní auto DevBot 2.0, na kterém zkouší vlastní vyvíjený software ovládající vozidlo.

V průběhu jednoho roku dokázaly soutěžní týmy vylepšit výkony na trati měřící 1,86 kilometru s převýšením 150 metrů až o 8 sekund. Stále ale zbývá umělé inteligenci ukrojit něco kolem 12 vteřin, aby se mohla rovnat s nejlepšími výsledky lidských posádek.

Ačkoli rychlostní rekordy mohou popohánět vývojáře dál v jejich práci, tím toužebným efektem je otestovat samořiditelná auta. Jde o jakýsi Turingův test pro autonomní vozidla – jestli dokážou bez chyb za extrémních podmínek řídit srovnatelně s člověkem.

Vaše schopnost samostatného rozhodování jako řidiče automobilu totiž „se zakládá na schopnosti vidět svět kolem sebe“, vysvětluje Glen de Vos, šéftechnolog společnosti Aptiv, proč je klíčové pro další vývoj samořiditelných vozů zajistit vedle rozvinuté umělé inteligence i co nejlépe fungující „sběrače informací“.

A testování výkonnostních limitů v běžném provozu není něco, s čím bych jako člen společnosti byl 100% smířený,“ dává pádný argument pro pořádání robotických motoristických klání Bryn Balcombe, jeden ze šéfů organizace stojící za těmito nezvyklými závody.

Zprávu přinesl server BBC.

Autor: Petr Pláteník

Další články