V současné turbulentní situaci je pro podnikatele každá dobrá rada nad zlato. A pro ředitelé malých a středních podniků, které jsou krizí ohroženy nejvíce, je cennější než sůl. Sestavili jsme pro vás 10 doporučení, ať už z vlastní praxe, či inspirováni zahraničními zdroji, jak lépe čelit nástrahám příštích měsíců.
1. Buďte transparentní v komunikaci s obchodními partnery
Současná situace není lehká pro nikoho. Máte-li potíže s termínem dodávek, komunikujte své problémy s klienty včas. Nic v obchodním světě nenaštve víc než odřeknutí zakázky těsně před jejím splněním.
Trápí-li vás příliš vysoké náklady, které mohou vaši firmu dostat do červených čísel, promluvte si se svými odběrateli, pokud možno na rovinu, a vše se snažte co nejkonkrétněji doložit. Například přesný propočet, o kolik jste vyrobili daný produkt dráž, je mnohem vhodnějším podkladem pro vzájemnou dohodu než pouhý odhad vyšší ceny ve formě přirážky.
2. Zrevidujte své obchodní modely
Podle průzkumu Národního centra Půmyslu 4.0 byla většina výrobních firem (68 procent) v důsledku současných krizí nucena upravit svůj obchodní model, třetina z nich (32 procent) pak do něj nově zahrnula více prvků digitalizace a Průmyslu 4.0.
Pokud jste tak ještě neučinili, inspirujte se ostatními a zrevidujte, na kterých procesech můžete díky digitalizaci ušetřit. Lze digitalizovat administrativní a obchodní činnosti? Dává větší smysl je outsourcovat externími dodavateli? Má účast na velkých veletrzích pro vaši firmu skutečně smysl? Nebo lze váš produkt prezentovat lépe v 3D modelu online? Jsou nutné osobní návštěvy u obchodních partnerů, nebo je dostačující setkat se v online prostoru?
Kvůli všeobecné nejistotě a turbulentním cenám vstupů zkracuje řada firem dobu svých smluvních závazků. To však obchodní vztahy ještě více destabilizuje. Řešením může být větší míra flexibility při stanovení cen dle aktuálních podmínek – oboustranně. Aby na to váš obchodní partner přistoupil, musíte transparentně doložit náklady na konkrétní dodávky. Digitalizace může systém propočtu velmi usnadnit.
3. Inovujte své produkty
Podle šetření Asociace pro malé a střední podniky (AMSP) se naprostá většina členů snaží inovovat své produkty a finalita je jejich klíčovým cílem (77 procent). Přitom je tento poměr nejvyšší u těch nejmenších firem – s obratem do šesti milionu korun. Tím, že jsou na samém začátku a musí prorazit, jsou nuceny mnohem více k tvorbě vlastního produktu než firmy, které podnikají v zaběhlých kolejích. Tvořte. Motivujte členy svých týmů k novým nápadům. Kultivujte podnikavost.
Nebojte se rizika, případně využijte dotace. Podle průzkumu AMSP financují čtyři pětiny (79 procent) malých a středních firem inovace z vlastních zdrojů a pouze třetina využívá dotace nebo úvěry. Pouze desetina podnikatelů přijala kapitál na inovace od investorů. V zahraničí jsou tyto podíly výrazně vyšší.
Samostatnou kapitolou je digitalizace snížení environmentální náročnosti produktů nebo nabídka doprovodných služeb – to je kategorie, kterou se čeští podnikatelé stále učí.
4. Nabídněte zaměstnancům pobídky
Rekordní míra inflace za námi a nevalné predikce před námi. Jen málokterá firma si může dovolit zvýšit mzdy svých zaměstnanců alespoň o míru všeobecného zdražování. Naprostá většina z nich podle personální agentury Grafton nepřidala v roce 2022 svým pracovníkům více než deset procent. Zejména z peněz vyždímané malé a střední podniky si zásadnější navýšení mzdových nákladů dovolit nemohou.
O to důležitější roli hraje komunikace vedení se svými zaměstnanci. A nabídka alternativních benefitů. V praxi se pro malé a střední firmy nejvíce osvědčily dva způsoby. Prvním je využití hybridní práce a práce na dálku pomocí technologických nástrojů. Kromě zvýšení flexibility je při dobrém nastavení možné dosáhnout i vyšší produktivity – technologie nutí ukládat informace ve společném virtuálním prostoru a vzájemně je sdílet s ostatními členy týmu. Odpadá dojíždění, zlepšuje se rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, vedoucí k větší spokojenosti, a tudíž i zdraví zaměstnanců. Zaměstnancům lze nabídnout školení, jak pracovat efektivně a lépe si řídit vlastní čas.
Další možností je určit si kreativní pobídky, které jako firma můžete nabídnout, aniž by to ovlivnilo růst vašich příjmů. Procenta z úspěšných projektů, podíly z prodeje, zaměstnanecké akcie… Možností je řada.
5. Pracujte s technologickými a cloudovými nástroji
Spolehlivé nástroje pro komunikaci jsou důležitější než kdy jindy. Stále se zvyšující tempo změn klade velké nároky na aktuálnost informací a jejich sdílení. Každý člen týmu potřebuje správné nástroje, na které se může spolehnout i ve vzdáleném prostředí.
Využijte technologii k centralizaci komunikace a procesů. Vysoce hodnocené nástroje CRM pro produktivitu a spolupráci zajišťují, že vy a váš tým můžete spolupracovat efektivně a transparentně. Tyto nástroje poskytují zaměstnancům plán k úspěchu, zvyšují výkon a týmovou práci a zároveň udržují všechny synchronizované.
6. Najděte skryté rezervy
Maximalizujte technologické nástroje, které již máte. Namísto nákupu nových plně využijte ty, které již vlastníte. Ideální jsou komplexní obchodní nástroje, které zjednodušují úkoly, kontaktní informace, sledování, prodejní příležitosti a projekty. Používejte CRM a technologie pro zvýšení produktivity, abyste udrželi každodenní práci organizovanou a data snadno přístupná, což usnadňuje a zefektivňuje spolupráci.
Snižte výdaje vzdáleným přístupem. Hybridní práce a práce na dálku jsou nyní standardem. Přijměte to. Vzhledem k tomu, že v kanceláři každý den pracuje méně lidí, můžete se přestěhovat do menšího prostoru nebo jít úplně na dálku – ušetříte peníze za nájem, služby a pojištění.
7. Posilte svou kybernetickou bezpečnost
Malé podniky jsou vůči kybernetickým útokům zranitelnější, protože často nemají zdroje ani pracovní sílu na implementaci sofistikovaných systémů kybernetické bezpečnosti. To je nešťastné, protože poplatky za ransomware požadované útočníky jsou exponenciálně dražší než účinná opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Investujte do operačních systémů, o kterých je všeobecně známo, že jsou zásadně bezpečnější. Podle serveru Inc.com je technologie macOS bezpečnější než Windows. Produkty Apple jsou lídry na trhu z mnoha důvodů – jedním z nich je vestavěná antivirová a malwarová ochrana. Ve srovnání s Windows nabízí macOS lepší obranu proti útokům, a to i bez dalších doplňkových bezpečnostních systémů.
8. Upřednostněte udržitelnost
Pokud jste tak dosud neučinili, je čas aktivně snižovat uhlíkovou stopu vaší společnosti. To vám může ušetřit peníze a zapojit klienty a zákazníky, kteří upřednostňují zájmy životního prostředí. Je snadné přijmout některé ekologičtější obchodní procesy.
- Odesílejte digitální návrhy a prezentace. Papír je passé. Při setkání s klienty sdílejte prezentaci digitálně nebo ji předveďte na tabletu či notebooku.
- Nasaďte digitální smlouvy. Namísto papírových smluv přejděte na digitální, takže budete mít vždy přístup k právně platné digitální kopii smlouvy.
- Jděte na zelenou. Implementujte zelené iniciativy pro kancelář: solární energie, recyklace a ekologicky šetrné terénní úpravy. Zvažte podporu ekologických charitativních organizací.
9. Využijte návrat e-mailu
Podle Litmus Resource Center má e-mailový marketing působivou návratnost investic ve výši 36 dolarů za každý utracený jeden dolar. Stejná zpráva ukazuje, že e-mail je také čtyřicetkrát efektivnější při získávání pozornosti vašeho publika než běžné platformy sociálních médií. Při plánování marketingových strategií nezapomeňte zahrnout e-mailový marketing, abyste zvýšili svůj digitální výkon a svou online přítomnost při respektování pravidel GDPR.
10. Vytvořte pohlcující zákaznické zkušenosti
Zákaznická zkušenost je klíčovým faktorem při určování pravděpodobnosti klienta uzavřít obchod, vrátit se na váš web, nebo vás dokonce doporučit přátelům a rodině. Nabídka pohlcující zákaznické zkušenosti může zahrnovat:
- Kombinace tradičních komunikačních kanálů, jako je e-mail a webové stránky, s osobními zkušenostmi, jako jsou hovory, živý chat nebo schůzky.
- Využití rychle se rozvíjejícího metaverza a nabídka lepšího klientského prostředí ve virtuálních prostředích.
Rok 2023 bude pro řadu firem znamenat křest ohněm. Každá společnost je samozřejmě jiná a má rozdílné potřeby. A ruku na srdce, vždy se lépe radí než vykonává. Pokud vám alespoň jeden bod rezonoval a inspiroval vás, pak měl článek smysl.
Autor: Alena Burešová