Na podzim nás dostihne opět nová, ale tentokrát ekonomicky výraznější problémová situace. Možná tato stávající letní sezona je tou poslední, kdy si dovolíme utrácet jak na dovolených, tak v tuzemských restauracích, říká Tomáš Fekiač, manažer v gastronomii.
Již dávno neplatí cenovka poledního menu za výhodnou. Kde menu stálo 119 korun, nyní přesahuje částku 180 korun. Osobně to vidím tak, že polední menu se rapidně zvýší a to samé se bude odrážet i v nabídce allacarte. Obecně k prvnímu zvyšování cen pokrmů již došlo na jaře 2022 a další zdražování přijde na konci léta, jelikož situace na trhu s energiemi je nevyzpytatelná, to samé platí i v zemědělství, kde již se toto zvyšování energií projevuje delší dobu.
Probíhající konflikt na Ukrajině způsobil to, že byl a je odliv stálé pracovní síly – čili více kvalifikovaní spolupracovníci se museli vrátit bránit svou zemi a přichází sem nezkušení lidé, které si musí pěstitelé a farmáři opět zaškolit.
Na konci léta se projeví i cena krmiv, papírenských výrobků (buničina se zvedla cenově v březnu a záhy se navýšila teď v červnu opět), pohonných hmot. To stejné platí i o zaměstnancích v gastronomii a hotelnictví, kdy pocítíme komplikace s odborností spolupracovníků.
Jednoduše řečeno, když se nám zvýší vstup, musí zdražit i výstup, abychom udrželi jak kvalitu produktů, tak kvalitu spolupracovníků. Na tržbách se to projeví o 15–25 procent oproti letům minulým. Avšak otázkou zůstává při navyšování, co z toho zbyde na konci pro nastávající měsíce, tak aby se restaurace udržely v byznysu. Jako zákazníci musíme dnes počítat se vším a měli bychom být obezřetní i ve výběru z líbivých nabídek, kterým čelíme každý den.
V restauracích nastane odliv hostů
Odliv hostů bude v určitých cenových hladinách zřejmý, zákazníci objeví nové formy, jak se stravovat. Pocítí to hlavně podniky se zaměřením na polední byznys. Již nyní jsme zvyklí si jídlo nosit z domu nebo někteří z nás částečně využíváme online rozvozové služby, ale i zde došlo k rapidnímu zvýšení cen jak pokrmů, tak samotného rozvozu.
Dojde k tomu, že si začneme ještě více vybírat podniky ekonomicky příznivější. Vzrostla konzumace lahvovaných nápojů a lidé již zcela výjimečně tráví čas v restauracích. V neposlední řadě jsou v oblibě podniky zaměřené na hromadné stravování, avšak i zde ubylo zákazníků, tzv. „stravenkářů“, kteří právě sáhli na domácí přípravu.
Zákazníci budou více inklinovat k zaběhlejším podnikům, kde dominují zvučná jména restauračních sítí nebo šéfkuchařů. I firmy, co dříve realizovaly firemní akce a před pandemií covidu dokončily plánované investice v sídlech vlastních společností, nyní upřednostňují využívaní cateringových společností ve vlastních prostorách.
Uvidíme, co přinese segmentu gastronomie české předsednictví v EU. Dále nevíme, co přijde v zimě s nadcházející ekonomickou recesí, kdy výhledově by se nás měla bohužel držet rok či dva. Snad se jen jedná o prognózu, a ne reálný stav, který nastane. Vzniknou i nové podniky, které budou pestřejšími a najdou si řadu svých konzumentů.
Mnoho restaurací zkrachuje…
Na konci léta skončí mnoho provozů, které neustojí náklady spojené s pronájmem prostor provozoven, a přežívat budou ty, které mají citelné zatížení úvěru z nákupu prostor provozoven a vybavení. K systémovému zdražování dojde na konci léta, jelikož inflace poroste, a pochybuji, i dle prognóz, že válečný konflikt skončí.
Zaniknou restaurace, ale vzniknou i nové. Měli bychom nyní pracovat na nové generaci kuchařů, číšníků a dalších kolegů, bez jejichž podpory gastronomie již nebude mít stejný glanc, jako měla.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.