Covid posunul digitální svět dopředu. Firmy, které dosud váhaly, jestli se jejich produkty a služby budou dobře prodávat online, musely svou strategii nuceně přehodnotit. Jenže online prostředí na to nebylo připravené, říká spoluzakladatel holdingu Digital First Marketing Group, Tomáš Jindříšek.
Velká část digitalizace spočívá v tom, že si firma zavede e-shop. Především manažeři výrobních firem žili dlouho v domnění, že auta, nábytek, hypotéky či umění lze nabízet výhradně fyzicky. To dávno neplatí. Například vloni se prodal velký a poměrně drahý ostrov u Velké Británie online. A když už ho máte zavedený, objevuje se tu další problém. Řada e-shopů funguje dobře pouze po logistické a servisní stránce, ale z hlediska marketingu vypadá stejně jako před deseti lety. Chybí zážitek, kterým může být názorné video, skvělé recenze nebo debata s obchodníkem. Čím prémiovější službu nebo zboží výrobce nabízí, tím více rostou i náklady na kvalitní prezentaci produktu. Do e-commerce je jednoduše potřeba přinést zkušenosti z reálného života.
Na tomto příkladu se nám jasně ukazuje, že reálný život a online prostředí neexistují odděleně. Žijeme v hybridním světě, v němž si stanovujeme své preference. Online schůzky či nákupy kombinujeme s fyzickými přesně tak, jak nám to vyhovuje. Vznikají nové obory, ty tradiční se transformují do hybridního světa. Konstruktér ve výrobní firmě je spíš IT specialista, digitální agentury zaměstnávají sociology, psychology, analytiky.
B2B a B2C
Dokonce i obchodní vztahy mezi velkoobchodními partnery se velmi rychle přesouvají do online prostředí. E-commerce B2B je zatím v plenkách, přesto máme v ČR celou řadu flexibilních společností, které během pandemie dokázaly změnit výrobu i technologii. Předvedla to například Hannah nebo Česká zbrojovka. A pokud zmíníme i B2C, rozdíl mezi B2B a B2C se začíná pomalu stírat. Společnosti, které dosud dodávaly zboží do obchodních řetězců, se příliš nestaraly o to, jakým způsobem prodávají. Dnes musí výrobce řešit pověst značky a pomoct prodávajícímu se segmentací. Výrobci motivují prodejce, aby nabízeli jejich zboží, a dávají jim k tomu přesný manuál.
Role byznysu
I velká retailová firma, která musela do online prostředí překlopit celý svůj nákupní proces, objevila v digitalizaci spoustu výhod. Zboží a novinky dokáže představit svým obchodním zástupcům mnohem rychleji. Připojí se do Ameriky a svět se tak díky digitálnímu prostředí ještě zmenšil. Byznys je houževnatý. Najde si cestičky. Na rozdíl od Západu si však byznys v ČR dosud razil svou vlastní cestu. S veřejným sektorem se příliš nespojoval. Jenže přišla krize a s ní vyvstaly problémy. Státní aparát selhal. Nedostatečná digitalizace a špatný leadership jsou důkazem toho, že synergie obou sektorů bude naprostá nutnost. Byznys hraje v oblasti veřejné sféry klíčovou roli a velcí hráči si to uvědomují.
Nároky společnosti
Samotní zákazníci nás nutí, abychom nedělali rychlý byznys, ale stali se v rámci společnosti udržitelní a odpovědní. V kategoriích notebooky například dnes stále častěji srovnávají, jak jsou ekologicky vyrobeny nebo jak udržitelnou nabízí dodavatel dopravu. V důsledku toho se firmy začínají chovat zodpovědněji nejen ke svým zákazníkům, ale také k zaměstnancům nebo životnímu prostředí.
Dále je potřeba pečlivě segmentovat. V online prostředí je extrémně důležitá přesnost. Pro 80 segmentů je proto potřeba vytvořit 80 různých sdělení. Extrémní význam hraje video, podcasty a influenceři, kteří jsou v mnoha případech autoritami v daném oboru. High level všech uvedených trendů je pak měřitelnost. Dopad konkrétního řešení už není jen o pocitech.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.