Dopravní podnik města Ostravy pro své budoucí řidiče zakoupil chytrý simulátor švýcarské značky Stadler. Výjimečný stroj v hodnotě 15 milionů umí věrohodně napodobit jízdu tramvaje v ostravském provozu.
Jak to funguje?
Kabina simulátoru připomíná model společnosti Stadler jezdící po kolejích, namísto oken je ale vybavena grafickým 4K panelem, který je pro zvýšení autenticity simulace doplněný prostorovým zvukem připomínajícím městský provoz. V případě Ostravy pracuje simulátor s reálnou vizualizací místní tramvajové sítě, digitální forma byla vytvořena z nahrávky jedné z místních tramvají.
Rozdíl oproti „normální“ simulaci
Na rozdíl od standardně využívaných simulátorů u toho ze Stadleru lze simulovat i to, s čím se normálně nepočítá. Jmenovitě pak je možné nastavit různé druhy nepříznivého počasí, nečekaný vjezd vozidla do dráhy, kolizní situace na výhybkách a kolejích nebo poruchy vozidla.
„Možnost simulovat desítky reálných rizikových situací v tramvajovém provozu a naučit se, jak je co nejlépe zvládnout, je pro vyškolení každého budoucího řidiče k nezaplacení. S trochou nadsázky se dostáváme na úroveň výcviku pilotů letadel,“ doplňuje Daniel Morys, generální ředitel DPO.
Simulátor s takovou výbavou proto připraví budoucí řidiče DPO značně líp, než kdyby byli nuceni se takzvaně učit za běhu.
Kdy bude simulátor uveden do provozu?
První řidiči, kteří si školení na simulátoru vyzkouší, s ním začnou „jezdit“ 19. ledna. Stráví v něm pak 30 hodin výcviku z celkových 80. Denně se tu vystřídají až 4 řidiči. Využití najde simulátor například při tramvajových vzdělávacích kurzech, pravidelném školení nebo přezkoušení řidičů.