S trochou nadsázky by se dalo říci, že žádné, protože v České republice zatím chybí infrastruktura. Podle našich informací by se však situace mohla změnit – první čerpací stanice má vyrůst na pražském Barrandově. V Americe a Japonsku však vodíková auta už nejsou takovou vzácností. A třeba v sousedním Německu také ne. Pokud by se pro Českou republiku rok 2020 nesl ve znamení vodíku, pak se můžeme těšit na minimálně tři použitelné automobily.
Toyota Mirai
S Toyotou Mirai jsme jezdili včera a reportáž aktuálně připravujeme. Téměř pětimetrová limuzína pro 4 osoby na sebe výrazně upozorňuje designem. Přesto jde optikou automobilového průmyslu o „stařečka“, protože se vyrábí už od roku 2015. Ročně Toyota vyprodukuje 3 tisíce kusů tohoto modelu, v Evropě jich najdeme zhruba 600. Na zahraničním inzertním portálu se prodávají ojeté kousky z prvních let výroby s nájezdem do 50 tisíc kilometrů od 1,1 milionu Kč, zbrusu novou pořídíte zhruba za 1,8 milionu. Toyota však představila i druhou generaci modelu Mirai, která se pyšní i vyšším dojezdem (650 km oproti současným 500) a bude se jednat o zadokolku.
Hyundai Nexo
Hyundai to s vodíkem myslí vážně, což dokazuje novým modelem Nexo. Jedná se o vozidlo typu SUV, které jako první mezi vodíkovými auty získalo bezpečnostní certifikaci TOP SAFETY PICK+ (na video z testu se podívejte zde). Dojezd je podle výrobce 666 km (dle staré metodiky měření dokonce až 756 km). Cena nového vozidla začíná rovněž na 1,8 milionu Kč. Praktické SUV s vodíkovým pohonem může oslovit i širší skupinu potenciálních kupců.
Honda Clarity Fuel Cell
Zatímco Toyotu Mirai či Hyundai Nexo na evropských inzertních serverech najdete (ojeté či do výroby), vodíkovou Hondu v Evropě nehledejte. I přesto, že je na americkém a japonském trhu už od roku 2016. Tvarově i rozměrově se staví do souboje proti Toyotě, protože jde taky o téměř pětimetrovou limuzínu. Na papíře má Honda dojezd 650 kilometrů, ale podle zkušeností uživatelů je reálná hodnota někde kolem 500 km. Zajímavá je cenová politika Hondy. Clarity pronajímá na 3 roky za 379 dolarů měsíčně (+ akontace téměř 3 tisíce dolarů při podpisu smlouvy) a automobilka vám k tomu dá navíc předplacenou kartu na vodík v hodnotě 15 tisíc dolarů. V ceně je 32 tisíc kilometrů ročně. Možná nejzajímavějším faktem však zůstává, že vozidlo si po třech letech soužití nemůžete od Hondy odkoupit.