Vítězství Donalda Trumpa v prezidentských volbách 5. listopadu by podle jedné z analýz znamenalo razantní snížení investic do čisté energetiky. Emise uhlíku by tím pádem do roku 2050 byly o 1 miliardu tun vyšší než při vývoji za současné politiky. Informace přinesla agentura Reuters.
„Tento volební cyklus výrazně ovlivní tempo investic do energetiky, a to jak v příštích pěti letech, tak až do roku 2050,“ tvrdí David Brown, ředitel výzkumu energetické transformace ve společnosti Wood Mackenzie.
A dodává: „Investice do nízkouhlíkových dodávek je třeba uskutečnit v nejbližší době, aby bylo možné realizovat dlouhodobější dekarbonizační cíle. Emise uhlíku v USA by mohly růst, což by v případě scénáře opožděného přechodu na čistou nulu bylo nedosažitelné.“
Donald Trump se v tomto bodě zcela zásadně rozchází se svým rivalem, nynějším prezidentem Joe Bidenem. Ten na zabraňování změně klimatu a podpoře výroby čisté energie založil velkou část kreditu svého prezidentství i kampaně za znovuzvolení.
Trump prohlásil, že by zrušil mnoho z klimatických opatření Bidenovy administrativy, jako jsou daňové úlevy pro elektromobily a přísné emisní normy pro elektrárny. Očekává se, že opět odstoupí od Pařížské dohody o klimatu.
Společnost Wood Mackenzie předpokládá, že v letech 2023–2050 budou investice do amerického energetického sektoru činit přibližně 7,7 bilionu dolarů (cca 175 bilionu korun). A to za současných politických opatření, která zahrnují klíčové pobídky zakotvené v bipartitním návrhu zákona o infrastruktuře a v zákoně o snižování inflace zaměřeném na klima.
Pokud republikáni zruší klíčové politiky podporující nízkouhlíkovou energetiku a zlepšení infrastruktury, bude to o 1 bilion dolarů méně.
Podle odhadů společnosti Wood Mackenzie budou v roce 2050 čisté emise CO2 související s energetikou v USA o 1 miliardu tun vyšší ve srovnání s tím, jaké by byly za současné politiky.
Výzkumná společnost rovněž předpokládá, že celkový počet elektromobilů v roce 2050 bude o 50 % nižší než při současné politice. Výrobci automobilů totiž pravděpodobně zvýší investice do výroby hybridů namísto elektromobilů.
Autor: Petr Pláteník