Italsko-česká obchodní spolupráce zažívá v posledních desetiletích nebývalý rozkvět. O tom, jak se italským firmám daří na českém trhu a s jakými výzvami se potýkají, hovořil Matteo Mariani, ředitel Italsko-české obchodní komory, který v České republice žije již přes 17 let.
„Přijel jsem do Česka kvůli stáži v komoře. Stal jsem se projektovým manažerem, zástupcem ředitele a teď jsem již 8 let ředitelem Italsko-české obchodní komory,’’ popisuje své začátky v Čechách.
Pracujeme pro české nákupčí
Komora, kterou Mariani vede, hraje klíčovou roli v propojování italských a českých podnikatelů. „Sdružuje 400 členů a podle počtu je tak druhá největší zahraniční komora v Česku. 90 % členů je v České republice a z toho 50 % členů jsou italské firmy sídlící v Česku,“ vysvětluje Mariani.
Služby, které komora nabízí, jsou rozmanité. „To znamená B2B akce, konference, setkání s institucemi, semináře a webináře,“ říká Mariani. Poskytují také služby italským firmám, které usilují o proniknutí na český trh: „Vyhledáváme jim partnery, delegace na veletrzích v Itálii. Pracujeme hlavně pro české nákupčí. Děláme i obchodní mise a workshopy,“ dodává.
Banky nebo pojišťovny v Česku
Podle Marianiho vítá český trh italské firmy již 30 let. „Největší zájem projevují italské společnosti zabývající se textilním, dřevařským a ocelářským průmyslem, retailem, automotive. Společnosti zabývající se realitami sídlí především v Praze,“ vysvětluje.
Mariani také zdůrazňuje přítomnost významných italských firem v různých sektorech. „Vedle toho je spousta relevantních firem, například ve finančnictví. Teď máme banky – UniCredit a například pojišťovny – Generali. Nebo jsou relevantní firmy, které jsou lídrem v sektoru HR – Gi Group nebo Cordata,“ říká. Opomenout nesmíme ani automotive sektor, kde je významným hráčem třeba značka Pirelli.
Více než 10 000 Italů tu žije nebo pracuje
Zajímavým trendem je rostoucí počet Italů žijících v České republice. „Letos tu žije a pracuje více než 10 000 Italů. Před 10 lety tu bylo maximálně 2 000 Italů.“ Tento nárůst přisuzuje atraktivním pracovním příležitostem a změně životního stylu, kterou Česko nabízí.
Praha a Brno jsou mezi Italy nejoblíbenější destinace. Mariani však upozorňuje na jazykovou bariéru. Vysvětluje, že angličtina je jejich hlavním komunikačním jazykem, protože většina Italů neumí česky. „Čeština je bariéra a není pro ně jednoduché v češtině pracovat. Česky umí minorita pracujících Italů, komunikují v angličtině nebo francouzštině.“
V Itálii je to o vztazích
Největší výzvou pro italské firmy v Česku je podle Marianiho pochopení české mentality. „Způsob komunikace nebo přístup k práci je rozdílný,“ říká. Kromě toho italské firmy čelí problémům s nedostatkem personálu a vysokými náklady spojenými s inflací. „To ale trápí i české firmy,“ dodává.
Mariani také poukazuje na rozdíly v obchodní kultuře. „V Itálii si na první schůzce tykáme hned po 10 minutách. Je potřeba vytvořit osobní vztah. V Česku se to může stát, ale nemusíme být přátelé, abychom spolupracovali.“
Byrokracie v Čechách? Tady neexistuje flexibilita
Co se týče byrokracie, Mariani má jasno. „V Česku moc neexistuje flexibilita. To je myšleno v dobrém i špatném smyslu. V České republice jsou ale Italové spokojení s byrokracií, protože když máte vše v pořádku – vše funguje.“
Mariani také zdůrazňuje rozdíly mezi jednotlivými regiony Itálie. „Je těžké generalizovat a mluvit o Itálii jako o jedné zemi. Každý region má svůj svět. Pro mladé lidi může být jednodušší najít práci v Česku než v Itálii.“
Česku chybí moře
Mariani přiznává, že mu v Česku chybí moře, ale našel způsob, jak si udržet spojení s italskou kulturou. „Do Itálie jezdíme na dovolenou. Adoptovali jsme italsko-český systém. Kancelář je otevřená po celý rok. V Itálii je během srpna většina podniků zavřena,“ směje se na závěr.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se:
- Proč je pro Italy obtížné naučit se česky a jak tento problém řeší.
- Jak se liší přístup k práci a osobním vztahům v byznysu mezi Čechy a Italy.
- Jak funguje Italsko-česká obchodní komora a jaké služby poskytuje.
- Proč je český trh atraktivní pro italské firmy a v jakých odvětvích působí.
- Jak výrazně vzrostl počet Italů žijících v České republice za posledních 10 let.
- S jakými hlavními výzvami se potýkají italské firmy při vstupu na český trh.
- Jaké jsou kulturní rozdíly mezi Čechy a Italy v obchodním jednání.
- Jak Italové vnímají českou byrokracii ve srovnání s italskou.
- Osobní zkušenosti Mattea Marianiho se životem a prací v České republice.
- Jaké jsou oblíbené destinace Italů v České republice.
Italský speciál byl natáčený v průběhu června 2024 v italském Miláně a okolí. Děkujeme partnerovi speciálu, firmě Slevomat.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.