Na veletrhu CES oznámily Uber a Hyundai, že se dohodly na společném postupu při vývoji služby (doufejme snad) blízké budoucnosti. Při této příležitosti představily také už i model leteckého taxíku, který bude zákazníky dopravovat.
Uber se v tomto případě inspiroval strategií známou z NASA. Ta k „nakopnutí“ určitých projektů užívá koncept nazývaný open design process, kdy zveřejní návrhy některých vyvíjených zařízení a strojů, které jsou zdarma k dispozici komukoli k dalšímu rozvinutí.
Urban Air Mobility
Hyundai bude mít v oznámeném partnerství na starosti výrobu dopravních prostředků, Uber se zaměří na letecký a komunikační servis a pochopitelně i na veškeré zákaznické služby. Obě firmy pak budou postupovat společně při zřizování potřebné infrastruktury, kterou zatím města nedisponují.
„Naše vize městské letecké mobility (Urban Air Mobility) promění celý koncept městské dopravy,“ prohlásil Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí oddělení městské letecké mobility v Hyundai. „Očekáváme, že náš program městské letecké mobility přinese oživení městským komunitám a více kvalitního času lidem.“
Osobní letecký prostředek (Personal Air Vehicle), na kterém obě firmy pracují, nese označení S-A1. Při jeho vývoji usilují vytvořit malé elektrické letadlo schopné vertikálního vzletu i přistání, které bude využitelné k ridesharingovému cestování.
Bezpečnější a tišší
Letadlo bude schopné rychlosti kolem 290 km/h a vystoupá do výšky až 600 metrů, dolet činí cca 100 kilometrů. Využívat bude distribuovaný elektrický pohon, díky tomu v časech největšího dopravního vytížení mu bude stačit 7 minut na dobití baterií.
Jeho vývojáři pracují s technologií polohovatelných motorů. Letadlo se nejprve svisle vznese, pak se poloha vrtulí a motorů nastaví tak, aby byl možný vodorovný let na místo určení, kde nakonec stroj zase svisle přistane.
Konstrukce stroje sleduje především bezpečnost dopravy. Pohon zajišťuje několik rotorů a vrtulí, proto by výpadek některé z jednotek neměl znamenat fatální ohrožení pro cestující. Rozložení zátěže do několika menších rotorů ve výsledku sníží hlučnost provozu oproti třeba takovým helikoptérám s velkými spalovacími motory.
Půjde to i bez pilota
Zpočátku se počítá s tím, že letadlo bude řídit pilot, v plánu je ale už následný přechod k autonomnímu provozu. Kabina je designována pro 4 cestující s nástupem z obou stran, což umožní vyhnout se nežádoucímu efektu „prostředního sedadla“.
„Spojení tovární síly Huyndai s technologickou platformou Uberu znamená obří skok směrem ke spuštění fungující sítě leteckých taxíků v dohledné době,“ prohlásil Eric Allison, šéf týmu Uber Elevate.
-
-
-
-
-
-
-
Autor: Petr Pláteník