Jak ukazují aktuální data společnosti Omio, počet cestujících z Ukrajiny do Česka v posledních měsících postupně klesá. V porovnání se třetím červnovým týdnem, kdy počet cestujících do Česka narostl na více než čtyřnásobek oproti lednovým číslům, nyní cestování výrazně oslabilo a poptávka klesla dokonce pod lednovou úroveň.
Podobný trend se odehrává i v cestách na druhou stranu z Česka na Ukrajinu, které v půlce června vyrostly na osminásobek lednových čísel a od té doby postupně klesají. Cestování mezi Ukrajinou a Slovenskem taktéž klesá, ale výrazně pomaleji. Omio čísla z průběhu roku srovnává s prvním lednovým týdnem.
„Během prvních sedmi týdnů roku od začátku ledna do půlky února byla poptávka velice vyrovnaná bez velkých výkyvů. První vlna zájmu o cestování mezi Ukrajinou a Českem samozřejmě přišla s vypuknutím konfliktu na konci února, se začátkem června pak přišla druhá a výraznější. Od té doby počet cestujících do Česka pomalu, ale stabilně klesá. V našich datech také vidíme, že od června tento trend kopíruje také cestování opačným směrem z Česka na Ukrajinu. To si lze vysvětlit tím, že část cestujících jezdí do Česka za svými rodinami a naopak tyto rodiny jezdí navštěvovat příbuzné v bezpečnějších oblastech Ukrajiny. Určitý podíl také pravděpodobně budou zastávat ti, kteří se na Ukrajinu vrací,“ říká Tomáš Vocetka, CTO společnosti Omio.
Cestování mezi Ukrajinou a Slovenskem klesá pomaleji
Odlišný trend vykazují cesty lidí mezi Ukrajinou a Slovenskem. Tam Omio zaznamenalo větší vlny poptávky se začátkem konfliktu ke konci února a následně v průběhu celého srpna a září. Největší poptávka po dopravě z Ukrajiny na Slovensko však byla nárazově ke konci dubna s 11krát více cestami než v lednu.
Cesty zpět ze Slovenska na Ukrajinu jsou pak poměrně vyrovnané od června až do konce září s vrcholem během prvního srpnového týdne, kdy se počet cest vyšplhal na 1 341 % lednové poptávky. Že je pohyb mezi Slovenskem a Ukrajinou o něco více volatilní a dosahuje vyšších maxim než v případě Česka, si Vocetka vysvětluje zejména geografickou blízkostí.
„Jelikož Slovensko s Ukrajinou přímo sdílí hranice, je cestování finančně i časově méně náročné a lidé tak mohou mezi oběma zeměmi cestovat častěji a bez většího plánování. Například rodina z Ukrajiny, která před válkou uprchla na Slovensko, tak může častěji jezdit kontrolovat svůj domov či příbuzné. U cest z a do Česka to většinou vyžaduje více času, prostředků i plánování. Proto na Slovensku sledujeme i o něco výraznější vrcholy v poptávce než v případě cestování mezi Ukrajinou a Českem, kde je poptávka časově rozložena více rovnoměrně,“ domnívá se Vocetka.
V říjnu cestování na Ukrajinu významně pokleslo
Se začátkem podzimu poptávka po cestování mezi Ukrajinou a Českem a Slovenskem výrazně poklesla, v případě Česka dokonce pod lednové hodnoty. V týdnu od 9. října byl počet cest z Ukrajiny do Česka dokonce o více než polovinu nižší než v lednu. V případě cest na Slovensko se poptávka zatím drží kolem dvojnásobku lednových čísel, avšak také postupně klesá.
V opačném směru z Česka na Ukrajinu míří o osm procent méně lidí než v lednu, ze Slovenska je to zatím zhruba dvojnásobně více cest než v lednu. „Důvodů může být několik, od nepříznivého počasí až po začátek školního roku a nástup ukrajinských dětí do českých a slovenských škol,“ uzavírá Vocetka.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.