Obě společnosti podepsaly dohodu o spolupráci při novoročním setkání v aeroklubu v Lüneburgu. Cílem je nabídnout motorové letadlo s vodíkovým článkem. Vodík bude vyroben pomocí větrné energie. Letoun Breezer B400-6 váží 600 kg a obvykle je poháněn spalovacím motorem Rotax.
Prvním krokem bude instalace elektrického pohonu v letadle. Energii bude zajišťovat akumulátor eCap. Ve druhé fázi projektu bude letadlo osazeno vodíkovým palivovým článkem, který bude zajišťovat výrobu elektřiny přímo v letadle. Baterie pak zůstane jako záložní zdroj.
„V následujících letech očekáváme rostoucí poptávku po spolehlivém, bezpečném a ekologickém pohonu letadel,“ uvedli Dirk Lehmann, zakladatel společnosti eCap, a Dirk Ketelsen, generální ředitel Breezer Aircraft.
Letadle budou vybavována elektrickým (a výhledově také vodíkovým) pohonem v centrále eCap ve městě Winsen an der Luhe, výroba se pak plánuje na letišti v Lüneburgu, kde vznikne deset pracovních míst.
Společnost eCap se zabývá zaváděním elektrických řešení pro osobní auta (včetně přestaveb veteránů), nákladní auta, lodě i letadla. Spolupracuje také s čínským výrobcem vodíkových článků Re-Fire.
Pro ultralehké letadlo je ideální například článek Re-Fire o výkonu 46 kW (62 k). Váží 160 kg a při 56% účinnosti funguje až 12 000 hodin. Splňuje normu IP67, je odolný vůči pronikání prachu a vydrží i ponoření do vody v hloubce 1 metr. Rozměry vodíkového článku jsou 926 × 550 × 408 mm.
Autor: Petr Bílek