Nové nástroje typu ChatGPT přicházejí v České republice do obliby. Umělá inteligence by mohla nahradit řadu pracovních pozic, počínaje učiteli až po externí pracovníky v kancelářích. Že by nahradila ale třeba generální ředitele, bylo zatím spíše nemyslitelné.
Web Inc. však přišel se zajímavým obratem. Téměř polovina generálních ředitelů si myslí, že by umělá inteligence měla alespoň zčásti převzít nebo úplně nahradit jejich práci. To by pro mnoho zaneprázdněných vrcholných managerů mohla být dobrá zpráva.
Stále ještě relativně nová technologie přináší mnoho klíčových aspektů, které usnadní práci řadě společností. Například zvýší efektivitu a sníží náklady. První z výhod je rozhodně automatizace – dokáže pomoct při opakujících se úkolech a snížit tak personální náklady. Umí ale také rychle a efektivně analyzovat data. Další výhodou je personalizace, která pomáhá vytvářet zákazníkům blízké zážitky a zlepšuje tak zákaznický servis.
Umělá inteligence zvládá vykonávat různě náročnou práci – od základních pozic až po vedoucí funkce. Někteří generální ředitelé tuto novinku akceptují a velkoryse přijímají. Důležité je, aby měli manažeři vytvořenou strategii pro integraci umělé inteligence do svých společností.
Průzkum vyšel nad očekávání
V průzkumu online vzdělávací platformy edX a výzkumné společnosti Workplace Intelligence bylo osloveno více než 500 generálních ředitelů. Až 49 % z nich se domnívá, že by umělá inteligence měla převzít většinu, nebo dokonce celou jejich pracovní agendu. Takový to výsledek přitom překonal očekávání pracovníků agentur až o 20 %.
Zakladatele a bývalého generálního ředitele společnosti edX Ananta Agarwala tak výrazný rozdíl mezi prognózou a výsledky výzkumu překvapil. „Upřímně řečeno, čísla z výzkumu mi připadala téměř „naopak“. Nevěřím však, že dojde k nějakému masovému odchodu generálních ředitelů; spíše předpovídám důkladnou transformaci této role – na které by generální ředitelé mohli vydělat, pokud budou dobře připraveni,“ doplňuje k výzkumu.
Profitovat budou malé firmy
Práce, kterou vykonává generální ředitel, obnáší dvě hlavní oblasti. První pojme všední papírování a nezáživné vyřizování záležitostí. Ta druhá už je vzrušující a přináší zábavu a kreativní úkoly. Agarwal tvrdí, že nástroje umělé inteligence pomohou nahradit všednější úkoly a maximalizovat ty smysluplné, jako je vytváření udržitelných zdrojů a příjmů, zavádění nových produktů a inspirování vlastních zaměstnanců.
Podle Agarwala bude tento způsob pomoci vhodnější spíše pro menší firmy: „Malé společnosti mohou vypadat mnohem větší, pokud budou úspěšné v používání nástrojů a technologií umělé inteligence.“
„Řešením pro firmy je tedy kvalitnější školení v oblasti umělé inteligence,“ podotýká Dan Schawbel, partner ve společnosti Workplace Intelligence. „Vedoucí pracovníci, kteří se zdokonalí v práci s umělou inteligencí, budou lépe vybaveni k činění rozhodnutí, která zajistí jejich společnostem úspěch v dnešním neustále se vyvíjejícím podnikatelském prostředí,“ dodává.
Školení zaměstnanců zvýší efektivitu práce
Výhody převyšují negativa a uplatňované metody směřují k zdárnému využití AI ve firmách. Sedmdesát devět procent vedoucích pracovníků uvedlo, že se obávají, „že pokud se nenaučí využívat umělou inteligenci, nebudou připraveni na budoucí práci“. Řešení je jasné – je potřeba navýšit rozpočty na školení a dopřát zaměstnancům potřebné vzdělávají programy.
Vyslovené obavy se však týkají i přímo zaměstnanců. Podle průzkumů se generální ředitelé a další vedoucí pracovníci domnívají, že 49 % dovedností bude v roce 2025 irelevantních a nedostačujících. Dokonce 47 % zaměstnanců „není připraveno na umělou inteligenci ve firmě“. Další otázkou zůstává, zda je na pracovním trhu dostatek kandidátů, kteří umějí pracovat s umělou inteligencí a jsou ochotní své znalosti uplatnit ve společnostech.
Autor: Eva Kaisrová