Ten moment je ale ještě celkem daleko, uvědomuje si přesto Sinead Bovell, když se v textu pro módní časopis Vogue rozepisuje o aktuálním stavu i perspektivách digitálního modelingu. První superstars fashion světa z jedniček a nul známe přitom už dneska.
Shudu Gram je vycházející hvězda modelingu. Původem z Jižní Afriky si postupně vydobývá ostruhy v kampaních velkých značek a zájem globálního publika. Má to jen jednu drobnou vadu na kráse – příběh, který píše, není tak úplně její.
Cizí story
Jedná se totiž o tzv. počítačově generovaný obraz (computer-generated image, CGI), jen slupku, kterou musí někdo naplnit. Na rozdíl od umělé inteligence není schopná autonomního vystupování a prezentace.
Tvůrci CGI modelů a modelek tak musí stvořit kromě jejich vzhledu i celé tzv. backstory. To může vést i k lehce paradoxním situacím. V rámci snah o co největší diverzitu fashion průmyslu se snadno stane, že „stvořitel“ podoby modelky zjistí, že jí sám nedokáže dodat uvěřitelný příběh.
Kupříkladu Shudu Gram je vymodelována jako žena tmavé barvy pleti. Její tvůrce Cameron-James Wilson je ovšem bílý muž. „Absolutně to chápu (morální implikace této situace, pozn. red.),“ tvrdí Wilson, „což je taky důvod, proč spolupracuji se spisovatelkou Amou Badu, která je ženou tmavé barvy pleti.“
Zcela upřímně také přiznává, že jako bývalý módní fotograf je schopný stvořit úchvatnou podobu modelky, ale jak dojde na vymýšlení jejího osobního příběhu a celkového pozadí, je vyžadována jistá míra autenticity.
Zájem velkých hráčů o umělou inteligenci
Otázkou samozřejmě zůstává, nakolik je osobnost CGI modelů dostatečně umělá a nakolik odráží preference svých tvůrců nebo požadavky publika. A tak mužský CGI model Blawko může třeba v rozhovoru pro Dazed Digital prohlašovat, že má zrovna kocovinu. Anebo modelka Bermuda se charakterizuje jako pravicová podporovatelka Trumpa, která nemá potřebu se komukoli omlouvat.
První úspěšné pokusy s umělou inteligencí ve světě modelingu provádějí v Japonsku. Firma DataGrid využívá generativní kompetitivní sítě k tomu, aby metodou strojového učení dokázali sami digitální modelové a modelky ovládnout celou sadu póz a mimických výrazů, které se při přehlídkách používají.
Zájem velkého internetového obchodu s módou Zalando o tuto technologii jen potvrzuje, že se těmito perspektivami začínají klíčoví hráči na trhu zabývat. Důvodů je několik, ale těmi hlavními ekonomická úspora, ekologická šetrnost a v budoucnu možnost kustomizace modelu dle preferencí zákazníka.
Autor: Petr Pláteník