Umělá inteligence možná nahradí novináře i PR agentury. Hrozí nám schůzky s AI robotem?

Foto zdroj: FocusOn.cz
13. 09. 2024

Umělá inteligence možná nahradí novináře i PR agentury. Hrozí nám schůzky s AI robotem?

V dnešním rychle se měnícím světě čelí agentury a média novým výzvám. V pořadu Brand Date diskutovali Jiří Böhm a Tomáš Vrána, spoluzakladatelé integrované agentury ABBBA Group, pod kterou spadá také Focuson.cz, jak se adaptovat na novou realitu.

Dva bývalí novináři se rozhodli změnit PR prostředí české scény. S inovativním přístupem a komplexním pokrytím služeb se jim daří zaujmout jak firmy, tak diváky. A díky vlastnímu médiu mohou mluvit i o tom, jak dnes agentury fungují.

„Dnes už je hrozně rozostřeno, co je PR, sociální sítě, komunikace a marketing,“ říká Böhm hned v úvodu. „Všechno se navzájem prolíná.“ Tato slova vystihují současnou situaci v oblasti komunikace, protože hranice mezi jednotlivými disciplínami se stírají a firmy hledají komplexní řešení.

Trendy se mění s novou a rychlou dobou

ABBBA Group vznikla právě jako odpověď na tyto měnící se potřeby klientů. Dnes jsou její součástí PR divize ABBBA Consulting a kreativně-digitální studio swiit. „Už nemůžeme fungovat jako klasická PR agentura, která jen vydává tiskové zprávy. Musíme umět pracovat se sociálními sítěmi, s videem, s vizualizací a brandingem.“ Klienti chtějí více možností. ,,Můžeme firmám nabídnout skvělý balíček pod jednou střechou, aniž by se musely o cokoliv starat nebo komunikovat s několika agenturami najednou,“ říká Vrána.

I díky tomu, že klasickým novinám odzvonilo, nastupuje do popředí internet. Mladá generace používá online svět nejen k vyhledávání informací, ale primárně jim jde o zábavu a interakci. „Je důležité s mladými lidmi komunikovat a ptát se jich na jejich názory. Chceme jít s dobou a myslím si, že mladé lidi musíme poslouchat, což se snažím sám dělat,“ dodává Böhm.

Snaha Čechů v zahraničí přináší motivaci

Za 8 let se firmě podařilo vyrůst, poskytnout pomoc mnoha klientům a natočit hodiny zajímavých rozhovorů. „Vždy jsme měli v plánu růst a rozšiřovat portfolio. Minulý rok jsme natáčeli v USA americký speciál a tam jsme viděli snahu Čechů, kteří v USA prorazili, i když se jim zpočátku nedařilo, a to nás také motivuje.“

Proč skupina?

„Snažíme se být pro klienta srozumitelnější. Dříve jsme naše služby rozdělovali do více firem,“ vysvětluje Vrána. Součástí ABBBA Group je i online médium Focuson.cz, které Tomáš Vrána pracovně označuje za „ekonomický Netflix“. „To je pouze interní název,“ směje se. „Od jisté doby jedeme pouze vlastní obsah. Dnes už máme natočeno kolem 400 rozhovorů a ty jsme chtěli nějak zaškatulkovat. Škatulky jsou jednolité pořady a momentálně pracujeme na redesignu. Chceme, aby si lidé zvykli na náš web klikat.“ Böhm k tomu dodává:. „S pokorou tvrdím, že jsme stále na začátku a největší kroky a výzvy máme před sebou.“

Nové pořady na míru uspokojí jak moderátory, tak sledující

Vrána upozorňuje, že FocusOn dává prostor pro názor všem. „U nás může mít každá zajímavá firma i osobnost vlastní pořad,“ říká. „Zástupce firmy si sedne do studia, a pokud chce, pozveme mu i hosty a vytvoříme z toho profesionální video i článek s jejich brandingem.“ Tento model nejen generuje příjmy, ale také vytváří unikátní obsah pro publikum. Pořady se soustředí i na různé věkové skupiny. „Například pro mladé máme pořad Avokádo,“ říká Vrána.

Podle Jiřího Böhma je v médiích málo žen. „Snažili jsme se je oslovit například při našich konferencích, které jsme pořádali, ale neměly příliš velký zájem. Chceme dávat prostor opravdu všem.“

Vrána mluví o finančních výzvách online médií. „Příjem z online reklamy u malého média naši velikosti je kolem 10-30 tisíc měsíčně, což nepokryje ani náklady na provoz studia a redakce. Online média tak musí vymýšlet nové způsoby monetizace. Jednou z cest, která se osvědčuje nám, je tvorba obsahu a jeho šíření. Inzerenti jsou u nás aktivně zapojení do tvorby obsahu, podílí se na výrobě pořadů.“

Sociální sítě a smysluplný obsah jsou budoucností

Jiří Böhm zdůrazňuje klíčovou roli sociálních sítí. „Jít směrem sociálních sítí a budovat si profily na jednotlivých platformách je dnes naprosto zásadní.“ Zároveň ale dodává, že tradiční nástroje jako tiskové zprávy mají stále své místo – pokud jsou však správně použité.

„Tiskové zprávy mají stále smysl, ale musí být smysluplné,“ říká Böhm. „Když dostávám tiskové zprávy, které mají tři stránky, tak to je děs. Dneska musíte být rychlí a jasní v tom, co chcete říct.“

Je umělá inteligence hrozba nebo budoucnost?

Jak tedy dopadne budoucnost agentur? „Já si myslím, že PR agentury nahradí AI. Umělá inteligence bude nejen produkovat obsah, ale také ho bude konzumovat a pak přechroustávat koncovému uživateli,“ prozrazuje Vrána svůj pohled.

Böhm je ale opatrnější. „Lidský element tam bude muset být. Ne tím, že budeme vytvářet tiskovou zprávu, ale nějakým způsobem ji budeme muset dozorovat.“ To ovšem jen za předpokladu, že novinář zůstane lidskou bytostí, doplnil Vrána. 

Budoucnost je nejistá, ale vzrušující

Oba hosté se shodují, že predikovat budoucnost je téměř nemožné. „Cesty jsou klikaté a svět se hrozně rychle mění,“ říká Böhm. „Vidíme to na ChatGPT a dalších AI platformách. Měsíc od měsíce se zdokonalují,“ uzavírá Vrána. „Lidé umí velice přeceňovat, co přijde za 10 let, ale hrozně podceňují, co přijde třeba za dva, za tři roky,“ dodává.

Ať už budoucnost přinese cokoliv, jedno je jisté – svět PR a marketingu se bude dramaticky měnit.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory