Každý už někdy četl nabídku realitní kanceláře na prodej či pronájem bytu – text, který typicky bývá plný superlativů, většinou vytváří jazyku znalí makléři. V případě kanadského startupu připravuje tyto texty umělá inteligence, stačí jí byt trochu popsat a text už vymyslí sama.
Kanadský startup s názvem Listing AI používá umělou inteligenci k rychlému generování popisů, které umí být překvapivě přesvědčivé. Jediné, co musí uživatelé udělat, je, že dá softwaru nějaké podrobnosti o domácnosti. A umělá inteligence udělá zbytek.
Prvotní impuls pro tvorbu textu dostane umělá inteligence díky vyplnění poměrně jasně konstruovaného dotazníku. Zadavatel zde uvádí základní informace, jako je adresa či typ nemovitosti, stejně jako jestli ji chce prodat, či jen pronajímat. Součástí dotazovaných informací je pak ale například i maximální počet slov a pochopitelně popis jednotlivých místností.
Cílem není nahradit, spíše pomoct
Podle novináře z americké redakce CNN, který tento projekt „objevil“, popisy vytvořené AI nejsou zdaleka tak konkrétní nebo dobře napsané jako ty, které zformuloval (lidský) makléř při prodeji jejich rodinné nemovitosti. Mimo jiné musíte webu poskytnout spoustu informací o různých místnostech a vlastnostech domu či venkovních terénních úpravách. Jde tedy o proces, který za normálních okolností nemusíte řešit.
„Obecná koherence popisů, které AI navrhla během několika vteřin od mého podání, poskytuje rozhodně další známku toho, že se zlepšuje v úkonu, který byl tradičně považován za jedinečně lidský – ukazuje, jak mohou lidé s touto technologií pracovat, než aby se báli, že nás jednou nahradí,“ popisuje redaktor v textu.
Aplikace nemá ambici dělat vše při prodeji nemovitosti za vás. Počítá se ale s tím, že by do budoucna mohla odbavit 80 až 90 procent práce spojené s řádnou inzercí.
„Nevěřím, že by AI měla nahradit člověka, pokud jde o úplnou finalizaci úkolu. Mělo by to ale práci výrazně usnadnit,“ prohlásil Mustafa Al-Hayali pro CNN Business.
Od nápadu po využití
S nápadem na aplikaci přišlo duo pracovníků ze známé obchodní platformy Shopify poté, kdy oba kupovali nové domy v Torontu. Jak každý z nich procházel procesem nákupu, všímali si popisů nemovitostí, které byly buď nepřesné, nebo dokonce zkopírované z dřívějšího inzerátu. Svou roli pochopitelně sehrála i pandemie, která přinutila potenciální kupce po celém světě, aby se začali spoléhat na virtuální návštěvy a jiné způsoby dálkových prohlídek.
Informace zpracovává GPT-3, model AI od neziskové výzkumné společnosti OpenAI. Ten je v jazykových znalostech proškolen na více než miliardě textů z různorodých webových stránek. Je tak schopen reagovat na písemné výzvy generováním všeho možného, od zpravodajských článků přes recepty až po poezii.
Uživatelé se mohou zaregistrovat k bezplatné zkušební verzi, která vám umožní vygenerovat jen pár popisů. Plná verze stojí aktuálně 9 dolarů (okolo 190 korun) za měsíc nebo 84 dolarů (1 760 korun) za rok. Pro anglicky mluvící prodejce tak jde v jednorázové investici o velmi zanedbatelnou částku a u ročního předplatného, například pro realitní kanceláře, by náklady měla ušetřit bezpečně.