Pro většinu podniků je největší noční můrou stažení výrobku z oběhu, ke kterému obvykle dochází po ukvapeném vydání produktu nebo služby. Znamená to pro ně totiž šílené náklady a mnohé nevratné škody po celém dodavatelském řetězci.
Jak informuje web Analytics India Magazine, japonský technologický výrobce Fujitsu nedávno vyvinul systém AI schopný upozornit na nepravidelnosti ve vzhledu produktu. Detekuje tak související problémy před uvedením na trh. Umělé inteligenci analýza obrázků umožňuje extrémně podrobnou identifikaci široké škály vnějších abnormalit na vyráběných předmětech, jako jsou škrábance a výrobní chyby.
Stačí fotky
Konkrétní model s podporou AI je předem vyškolen na obrázcích produktů se simulovanými vadami. Společnost používá pro tréninková data skutečné obrázky zboží získané z procesu kontroly výrobní linky.
Ačkoli mnoho produktů má podobný tvar a vzhled, nástroj založený na AI zvládá správně identifikovat veškeré abnormality. Například roztřepené nitě koberce vyrobeného z různých materiálů nebo barev či vadné vzory zapojení na skládaných produktech. Laboratoři Fujitsu se potvrdila účinnost AI při snižování počtu hodin potřebných pro kontrolu spojovaných desek nejméně o 25 procent. Rané metody výcviku modelu AI byly založeny na tendenci zaměřovat se na jednotlivé vlastnosti produktu spíše než na všechny charakteristiky zároveň. A to i u podobně vypadajících produktů, aby bylo možné přesně určit abnormality.
Ve výsledku je při tréninku kontroly kvality pro inteligenci nezbytné zachytit širokou škálu obrazových detailů. Mimo jiné se tak sníží nároky na pracovníky a zvýší celková produktivita.
Vyložená nutnost
Důležitým důvodem, proč podporujeme více a více strojů založených na umělé inteligenci, je snaha snížit enormní náklady spojené s předčasným představením produktu. Vezměme si například nejnovější případ fiaska s bateriemi společnosti Hyundai. Tato firma musela stáhnout z prodeje více než 82 000 vozidel – což ji stálo přibližně 19,9 miliardy korun, představujících škodu téměř 242 tisíc korun za vozidlo. Něčím podobným se můžou „pochlubit“ General Motors, kteří u 7 milionů vozidel museli měnit vadné airbagy. Vyšlo je to na 1,2 miliardy dolarů.