Společnosti New Flyer a Air Products představily americkým veřejným přepravcům na týdenní roadshow po státě Washington výhody elektrických autobusů poháněných vodíkovými palivovými články (FCEV ).
Jak se uvádí ve zveřejněné tiskové zprávě, pro demonstrační jízdy byl použit autobus Xcelsior CHARGE H2™ s dojezdem přes 600 kilometrů. Řidiči si při testu vyzkoušeli, že naplnění nádrží zabere jen několik minut, a přesvědčili se, že díky elektrickému trakčnímu motoru nové generace je autobus vysoce efektivní a zároveň s nejtišším pohonem na trhu. Ve srovnání s dieselovým autobusem přitom ročně ušetří až 135 tun emisí skleníkových plynů.
První kroky k net-zero mobilitě
Většina autobusových dopravců v USA plánuje do roku 2035 zcela přejít na vodík. Washington je jeden z mnoha států, které podnikají konkrétní kroky k povzbuzení provozovatelů veřejné dopravy, aby přešli od vozidel se spalovacími motory na ty bezemisní. Současná nabídka FCEV autobusů již plně vyhovuje všem provozním podmínkám a požadavkům pro městský provoz i pro dlouhé trasy. A postupně se rozšiřuje také síť plnicích stanic.
„Abychom zajistili ekologičtější a udržitelnou budoucnost, vynaložili jsme značné investice do vodíkové infrastruktury. Prostřednictvím našich technologií se ročně uskuteční více než 1,5 milionu tankování ve dvaceti zemích světa,“ popsal výsledky úsilí společnosti Air Products její viceprezident Eric Guter, který je zodpovědný za řešení pro vodíkovou mobilitu.
V Česku od srpna začne platit směrnice EU o podpoře čistých
a energeticky účinných silničních vozidel, podle které musí
mít nově nakoupené autobusy nízké nebo nulové emise. Do
prosince 2025 jich u nás bude 41 procent a do konce roku 2030 až 60
procent. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by
minimálně polovina těchto bezemisních autobusů měla být na
vodík. V roce 2025 by v Česku mělo jezdit 95 a v roce
2030 až 870 vodíkových autobusů. Na splnění těchto cílů má
být do roku 2030 vynaloženo zhruba 2,4 miliardy korun.