V době pandemie se museli zaměstnavatelé poohlížet po řešeních, která vyjdou vstříc náročným hygienickým požadavkům. Pro odvětví restauratérství to platí dvojnásob.
Robot viry nepřenáší. Důkazů potvrzujících toto tvrzení jsme za poslední rok a půl získali nepřeberně, jak byly automatizované nástroje nasazovány v různých sektorech hospodářství. Naopak často přinášejí úsporu, o tom se aspoň přesvědčili provozovatelé restaurací ve Spojených státech.
Jak informuje web The Hill, Carlos Gazitua, majitel a ředitel sítě restaurací Sergio Restaurants na Floridě, začal v důsledku nemoci covid-19 a tím souvisejících ekonomických potíží upřednostňovat robotické zaměstnance před těmi lidskými.
Nejde ovšem o roboty připravující jídlo, jak už jsme na ně celkem zvyklí. Gazitua „zaměstnal“ autonomní číšníky. Tedy pro výkon povolání, které do doby před pandemií vykonávali výhradně lidé.
Robot Servi přijde restauratéra na necelých 1000 dolarů měsíčně. Podle údajů uváděných na webu salary.com lidská obsluha stojí majitele provozu od 24 387 do 31 469 dolarů ročně. Díky autonomnímu řešení se tak dostane na více než polovinu výdajů za tuto práci.
Prozatím roboti v restauracích jen roznášejí jídlo z kuchyně na stoly. Navigaci prostorem jim umožňuje systém laserů a senzorů. Obslouží se tak více strávníků, a hlavně „kasírující“ lidský personál má více času pro konverzaci se zákazníky, což se projevilo v nárůstu obdrženého spropitného.
Práce je, nikdo ji ale nechce dělat
Momentálně se v USA řada sektorů potýká s nedostatkem pracovních sil. Paradoxem je, že na 8,4 milionu nezaměstnaných připadalo v září 10 milionů neobsazených pracovních míst. Požadavky pracovníků totiž v průběhu pandemie vzrostly a o nabízená zaměstnání tak mezi nimi není zájem.
„Nemohli jsme nikoho najít,“ potvrzuje tristní situaci Gazitua ve vyjádření pro deník Times. Až tragikomických rozměrů to nabralo v květnu na pracovním veletrhu, kde desítky floridských restaurací a hotelů nabízely přes 1000 zaměstnaneckých postů.
„Bylo nás tam 40 zaměstnavatelů a přišli všeho všudy 4 lidé,“ líčí Gazitua, s jakými problémy se momentálně (nejen) sektor služeb potýká. „Bylo to bizarní, nám zaměstnavatelům to přišlo, jako bychom byli v nějaké skryté kameře.“
Autor: Petr Pláteník