Prodej elektromobilů v Evropě v prosinci 2021 poprvé překonal prodej dieselových modelů, protože řidiči dávají přednost dotovaným a bezemisním vozům před vozidly závislými na pohonných hmotách.
Podle údajů nezávislého automobilového analytika Matiase Schmidta, které zveřejnil deník Financial Times, byla více než pětina nových vozů prodaných na 18 evropských trzích včetně Velké Británie poháněna bateriemi, ale prodávaly se i vozy s dieselovým motorem. Na celkovém počtu se podílely necelými 19 procenty.
Boom elektromobilů díky štědrým dotacím
Prodej elektromobilů neustále roste díky štědrým státním dotacím, například v Německu, a přísným předpisům zavedeným v roce 2020, které nutí výrobce v Evropské unii prodávat vozidla s nízkými emisemi.
Tento trend se zrychlil v posledním čtvrtletí loňského roku, kdy společnost Tesla dokázala, že se dobře připravila na problémy s nedostatkem polovodičů, a dodala rekordních 309 000 elektromobilů.
Evropští výrobci automobilů také snížili celkové emise oxidu uhličitého z vozidel a dostali pokutu od Bruselu poté, co během krize dodavatelského řetězce upřednostnili výrobu nejziskovějších modelů (především vysoce znečišťujících SUV). Aby se jí vyhnuli, podpořili v prosinci prodej elektromobilů, píše server Californianewstimes.com.
Elektromobilům pomohla i aféra „Diesel Gate“
Díky tomu se v západní Evropě během měsíce prodalo 176 000 elektromobilů na baterie. To je rekordní hodnota – o více než 6 procent vyšší než v prosinci 2020. Pro srovnání, minulý měsíc se prodalo téměř 160 000 vozidel s dieselovým motorem.
Prodej vozidel s dieselovým motorem trvale klesá od doby, kdy bylo zjištěno, že Volkswagen u 11 milionů vozidel klamal při testování emisí jejich motorů. V té době dieselové modely zdaleka převyšovaly polovinu vozidel dodaných v 18 sledovaných evropských zemích.
„‚Dieselový pochod smrti‘ se opakuje od září 2015, kdy byla poprvé oznámena ‚Diesel Gate‘. Během 30 dnů od provalení skandálu vytvořil VW první plán ID.3.,“ řekl Schmidt.
Volkswagen svými elektromobily Evropě dominuje
Samotný Volkswagen si v loňském roce udržel pozici hlavního výrobce elektromobilů v západní Evropě, když prodal více než 310 000 modelů poháněných bateriemi z celkového počtu 3,5 milionu kusů.
Zatímco mnoho nových elektrických modelů přilákalo nové zákazníky, zákaz prodeje starých dieselových vozidel v některých městech a zvýšení daně z dieselových vozidel na klíčových trzích dále negativně ovlivnily jejich prodej.
Nejistá je také hodnota dalšího prodeje dieselových vozidel v Německu, které je největším evropským automobilovým trhem. Nová koalice naznačila svůj záměr přehodnotit daňové úlevy na pohonné hmoty a nafta je nyní asi o 14 centů na litr levnější než prémiový benzin.
Autor: Jiří Böhm