V rámci příprav na třetí vlnu koronaviru testují v jednom z japonských obchodů speciálního robota. Nejenže dohlíží na nošení roušek, ale i kontroluje dodržování bezpečné vzdálenosti nebo provádí zákazníky po prodejně.
Za celým nápadem stojí jednoduchá idea: od robota snesou zákazníci připomínky ochotněji než od lidského personálu. Robovie, vytvořený Advanced Telecommunications Research Institute International v Kjótu, tak činí se vší zdvořilostí, a hlavně trpělivostí.
Ve zkušebním provozu byl podle informací zveřejněných webem The Guardian robot nasazen v klubové prodejně týmu Cerezo Ósaka, který se účastní druhé nejvyšší japonské fotbalové ligy. Tvůrci Robovieho si od něj slibují, že přispěje k většímu bezpečí při sociálním kontaktu i větší pohodě nákupů.
Robot funguje na podkladu předem nahraných informací o prostorovém uspořádání obchodu. S pomocí kamer a dalších senzorů je pak schopný sledovat pohyb lidí po prodejně, a především měřit vzdálenost mezi jednotlivými zákazníky.
Nošení roušek není v Japonsku povinné, ale veřejností široce přijímáno. Není možné je tedy vynucovat oficiálními cestami, jen formou doporučení. Ve chvílích, kdy je vše v pořádku, a Robovie tedy neuplatňuje opatření sloužící k omezení šírení koronaviru, přepíná se do role průvodce po obchodě.
Autor: Petr Pláteník