Unikátní loď bude drahocenný pohon do Japonska dovážet z Austrálie, kde se k energeticky náročnému stlačování plynné látky používá levné uhlí. Stavba lodi by měla být definitivně dokončena v druhé půli roku 2020, první plavbu s nákladem podle plánů uskuteční až v březnu 2021.
Suiso
Frontier bude zpočátku fungovat v testovacím režimu, v Kawasaki
Heavy Industries ji nejen chtějí odzkoušet v provozu na moři, ale
také má sloužit jako demonstrace možností nové technologie a
pobídka pro další investory a zájemce o vodíkový pohon.
Malý velký tanker
Podle odhadů firmy Fuji Keizai, zaměřující se na průzkum trhu, poptávka po vodíku jako pohonu vzroste do roku 2030 až 50násobně. I s ohledem na to plánují v Kawasaki Heavy Industries právě kolem roku 2030 začít s plným komerčním provozem tankerů určených k převozu stlačeného vodíku.
Loď Suiso Frontier měří na délku 116 metrů, jedná se o plavidlo poháněné naftou, které uveze 1 250 metrů krychlových nákladu, což je zhruba 1 % množství, které běžné převážejí tankery se zemním plynem. Dvěma plášti chráněné nádrže udrží vodík zchlazený při teplotě minus 253 stupňů Celsia a stlačený až na 1/800 jeho normální velikosti.
Autor: Petr Pláteník