Společnost ABB uzavřela dohodu s Haemin Heavy Industries na vývoji kompletního energetického a pohonného řešení pro první plně elektrický trajekt provozovaný v pusanském přístavu.
Jihokorejské úřady se totiž podle informací webu Robotics and Automation News zavázaly, že v souladu s novou iniciativou vlády do roku 2030 nahradí 140 státem vlastněných plavidel na fosilní pohon ekologičtějšími alternativami. Udržitelná doprava, včetně námořní, bude hrát důležitou roli v plánu Jižní Koreje dosáhnout nulových emisí do roku 2050.
Společnost ABB, jako první systémový integrátor vybraný pro tento projekt, bude zajišťovat komplexní řešení a pohon trajektu, který má být dodán v roce 2022.
Čtyřicetimetrový katamarán bude mít kapacitu pro přepravu až sta cestujících a pěti členů posádky. Plavit se bude mezi severním a jižním přístavem v Pusanu, přičemž zpáteční cesta mu zabere přibližně jednu hodinu s průměrnou provozní rychlostí 13 uzlů (24 km/h). Finanční podrobnosti smlouvy nebyly zveřejněny.
Výrobce lodí Haemin, který se specializuje na lehká plavidla šetrná k životnímu prostředí, a firma ABB dále podepsaly dohodu o spolupráci na dalších projektech.
Flexibilní zdroj energie
„Jsme opravdu hrdí na to, že jsme byli vybráni jako dodavatel technologií pro první plavidlo v jihokorejském programu obnovy flotil. Naše dohoda se společností Haemin pro nás představuje významný postup na místním trhu a podporuje plány Jižní Koreje na udržitelnou přepravu jako součást naší strategie snižování globálních emisí z lodní přepravy,“ prohlásil Juha Koskela, prezident divize ABB Marine & Ports.
Trajekt bude poháněn dvěma bateriemi o výkonu 1 068 kWh, které zajistí čistý a flexibilní zdroj energie a měly by poskytnout dostatek energie pro dokončení až čtyř zpátečních cest na jedno nabití.
Integrovaný systém distribuce energie od společnosti ABB zajistí, že výstup baterie ji bude rozdělovat do subsystémů plavidla nejoptimálnějším způsobem, zatímco systém řízení energie (PEMS) také od ABB bude řídit celkovou distribuci energie, zvyšovat odolnost proti chybám a zajišťovat bezpečnostní stránku věci.
Kontrola z pevniny
Jakmile bude trajekt v provozu, bude při svých jízdách monitorován odborníky z globální sítě ABB Ability Collaborative Operations Centers. Vzdálená podpora a konektivita spolu s pokročilou analýzou dat, umožněnou systémem ABB, dále zvýší provozní bezpečnost plavidla a zajistí optimální výkon, současně pomůže rychle identifikovat a opravit poruchy na palubě.
Globální průmysl trajektové dopravy, který je podle obchodního sdružení Interferry odpovědný za přepravu více než 2 miliard cestujících ročně, se ocitá pod tlakem požadavků na snižování uhlíkové stopy.
Díky technologii elektrického pohonu dosáhne nový trajekt Busan Port Authority v podstatě hned po svém spuštění na globální cíl Mezinárodní námořní organizace. Tím je snížení roční emise nejméně o 50 procent do roku 2050 oproti úrovním z roku 2008.