Společnost Hino Trucks představila nákladní vozidla s pohonem na bázi vodíkových palivových článků. Prototyp kategorie XL8 třídy 8 se ukázal na výstavě ACT Expo 2021 v Kalifornii, která je považována za kolébku vodíkových technologií.
Vozidlo je prozatím ve stadiu prototypu a musí se upřesnit, kdy bude spuštěna výroba. V souvislosti s termínem započetí prodeje zaznamenala firma velký zájem účastníků výstavy.
Před necelým rokem oznámili Hino Trucks svůj záměr postavit elektrický nákladní vůz na vodíkové palivové články. O rok později na výstavě v kalifornském Long Beach společnost už odhalila prototyp a vstoupila tak na trh s vozidly poháněnými vodíkem.
„Od vyhlášení našeho ‚Projektu Z‘ vloni v říjnu jsme zaznamenali velký zájem zákazníků a nyní jim tak můžeme ukázat něco hmotného v podobě našeho prototypu FCEV,“ vysvětlil Bob Petz, senior viceprezident Hino Trucks.
Místo prezentace vozidla nebylo vybráno náhodou. Kalifornie je v rámci Spojených států jedním z leaderů ve využívání vodíku.
„Těšíme se na ověření schopností, spolehlivosti a hospodárnosti našeho elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články na platformě XL Series,“ uvedl Glenn Ellis, senior viceprezident pro zákaznické zkušenosti.
Vědci zkoumají, jak zefektivnit produkci vodíku
Vodík je obecně označován za technologii budoucnosti a jeho potenciálu si všimly kromě velkých firem i vlády nebo vzdělávací a vědecké instituce. Například japonská organizace pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) a Asociace pro výzkum chemických procesů umělé fotosyntézy (ARPChem) začala spolupracovat s Tokijskou univerzitou, společnostmi Fujifilm, Toto, Mitsubishi Chemical, Shinshu University a Meiji University na zavádění systémů umělé fotosyntézy.
Poprvé byl představen reakční systém s fotokatalytickým panelem, který spojuje panelový reaktor pro rozklad vody fotokatalyzátorem a modul pro separaci vodíku a kyslíku. Vědci uvedli, že produkce vodíku je aktuálně neefektivní a energeticky nevýhodná, ale že jejich zjištění dokazují, že velkokapacitní fotokatalytický systém štěpení, shromažďování a separace vody je možný.
S vodíkem počítá i Toyota
Společnost Novatek, druhý největší producent zemního plynu v Rusku, podepsala s Japonskou bankou pro mezinárodní spolupráci (JBIC) strategickou dohodu pro oblast nízkouhlíkových projektů. Obě strany plánují spolupracovat na projektech obnovitelných zdrojů, výroby vodíku a čpavku, na technologiích zachycování, využívání a ukládání uhlíku.
Jedním z průkopníků elektromobilů na vodíkové palivové články je Toyota Mirai druhé generace. Toyota v současnosti vyvíjí také nákladní vozy na vodík, a dokonce i vodíková plavidla. Finanční prostředky vložila například do start-upu Energy Observer, což je vodíkem poháněná loď. Vodík si vyrábí přímo na palubě z mořské vody. Využívá k tomu vítr, slunce a vodu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.