;

V Maďarsku pracují na první „vodíkoptéře“ – helikoptéře na vodíkový pohon

Ekologie Technologie 06. 02. 2020

V Maďarsku pracují na první „vodíkoptéře“ – helikoptéře na vodíkový pohon

Jako by se snažili spojit všechny progresivní technologie v dopravě, které se ještě ne zcela prosadily. Drony jako dopravní prostředek zatím oficiální slouží maximálně k doručování zásilek, a ne k cestování. Jejich provozu není totiž uzpůsobena legislativa většiny zemí.

Autonomní dopravní
prostředky jsou velkým příslibem do budoucna, ale je třeba ujet
ještě dlouhou cestu v testování i vývoji umělé inteligence,
než se stanou standardem v provozu. A vodíkový pohon je
technologicky již na úrovni používání, jeho většímu využití
ale brání nerozvinutá infrastruktura a vyšší pořizovací cena
jak vozidel, tak samotného pohonu.

Na to ale tým z
maďarské firmy Genevation Aircraft Ltd. nebere ohledy. Ve
spolupráci s americkým partnerem Alakai’i Technologies pracují
na prototypu leteckého prostředku nazvaného SKAI, který
představili na prezentaci konané 22. ledna.

Jak informuje server
Daily News Hungary, ve finální podobě by se mělo jednat o dron
určený k přepravě lidí. Pohon budou zajišťovat elektromotory
na vodíkové články. Stroj má vážit 500 kilogramů a unese 5
pasažérů po dobu letu 4 hodiny.

Maďarská firma v
projektu zajišťuje „hardware“, to znamená konstrukci celého
stroje. Její specializací jsou totiž kompozitní materiály na
bázi uhlíku, oceli nebo titanu, které jsou nejen lehké, ale
hlavně pevné.

Model prezentovaný
před pár dny ještě není schopný letu, do fáze leteckých testů
by měl dospět nejdříve až v roce 2023. Další dva roky by podle
plánů mohlo zabrat, než stroj získá atestaci od amerického
Federálního úřadu pro letectví, protože Spojené státy jsou
pro uplatnění SKAI klíčovým trhem.

S ohledem na to, že ani v té době zjevně nebude legislativa a infrastruktura řady měst plně přístupná takové formě dopravy, počítá se s tím, že zpočátku vodíkoptéry budou sloužit hlavně k přepravě zásilek kupříkladu mezi sklady nebo nemocnicemi.

Autor: Petr Pláteník

Další články