Škoda Group patřící pod PPF dodá až 40 nových tramvají pro německý Kassel. Dozorčí rada tamního dopravního podniku Kasseler Verkehrs-Gesellschaft (KVG) podepsala objednávku 22 nových třicetimetrových obousměrných tramvají z dílen Škoda Group a dalších až 18 tramvají může objednat v rámci opce. Cena zakázky (bez opce) je 88 milionů eur (více než 2,1 miliardy korun).
Jedná se o největší investici do vozidel v historii KVG. Dodávky prvních tramvají jsou plánovány na rok 2026. „Další německé město bude brzy využívat naše nové tramvaje Škoda. Jsem rád, že si KVG zvolilo naše řešení a můžeme začít pracovat na nových tramvajích, které budou mimo jiné vybaveny naším antikolizním systémem,“ uvedl Jan Christoph Harder, prezident pro region West společnosti Škoda Group.
„Škoda vyrábí kvalitně zkonstruované a spolehlivé tramvaje a předložila nejhospodárnější nabídku. Tato zakázka otevírá cestu k postupné modernizaci našeho systému veřejné dopravy, protože je předpokladem obratu v mobilitě v Kasselu a okolí,“ sdělil člen představenstva KVG Olaf Hornfeck.
Hromadná doprava ve městě Kassel je postavená právě na tramvajích. Ty zde přepraví za rok 48 milionů cestujících, tedy 80 procent jejich celkového počtu. Zbylou část dopravy obstarávají autobusy a vlaková doprava.
Zahájení výroby nových obousměrných tramvají pro Kassel je naplánováno na konec roku 2024. Stejně jako stávající tramvaje budou mít nová vozidla délku 30 m a spřáhlo Albert, které umožní připojit další motorový vůz nebo přívěs. Každá z tramvají bude mít na každé straně čtyři dveře pro nástup a výstup cestujících a samozřejmostí je nízkopodlažní konstrukce, která usnadní nástup a výstup osobám se sníženou pohyblivostí.
Díky antikoliznímu systému se budou cestující cítit bezpečněji
Tramvaje pro Kassel budou jako jedny z prvních z produkce Škoda Group vybaveny pokročilým antikolizním systémem Škoda, který zvyšuje bezpečnost a chrání cestující i chodce. Nový antikolizní systém Škoda Group vytvoří před tramvají virtuální tunel, ve kterém detekuje všechny statické i dynamické překážky a v případě, že nějakou zachytí, upozorní řidiče a aktivuje záchrannou brzdu.
Celé okolí pozoruje senzorická sada, ve které se nachází LiDAR, IMU jednotka a kamera. LiDAR je zodpovědný za 3D mapování okolí v dosahu 100–150 m, a to v horizontálním i vertikálním zorném poli. IMU jednotka dává do systému informace o naklonění vozidla a pomáhá tedy tomu, že výstup senzorů antikolizního systému reflektuje profil trati. Kamera poskytuje 2D snímky ve vysokém rozlišení, které zachytí více detailů.
Nasazení do provozu v roce 2027
Doručení první tramvaje do Kasselu je naplánováno na rok 2026. Následovat by měly technické testy a zkoušky přímo v ulicích města. Po schválení Technickým dozorovým orgánem (TAB) při zemské radě Darmstadtu mohou být první nové tramvaje nasazeny do pravidelného provozu od roku 2027. Jezdit budou v rámci městské sítě KVG, která kromě samotného Kasselu zahrnuje také Vellmar, Baunatal, Lossetal a další přilehlé oblasti.
Tramvaje Škoda Group v současnosti jezdí v Německu například v Chemnitzu, Schöneiche a do dalších sedmi měst Škoda nová vozidla aktuální vyrábí.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.