Obří osmnáctikolový přepravní kamion se řítí po texaské dálnici a za jeho volantem nikdo nesedí. Tato futuristická myšlenka se může zdát nereálná, v Texasu je ale testování v plném proudu.
Než však budou nákladní vozidla bez řidiče vpuštěna na silnice a dálnice, musí být ještě provedeno několik testů, aby se zajistila jejich bezpečnost, píše server TechXplore.
Využití autonomních vozidel je tak logicky v první řadě v kamionové dopravě, což pro server FocusOn potvrdil již dříve Edgar Martinez Granada, vedoucí vývoje autonomních funkcí vozidel Valeo Praha.
„Víme, že existuje nedostatek pracovní síly, ale přesto se věci musí dopravit – do toho bude hrát roli cena. Prvním krokem, na kterém se pracuje, jsou konvoje. V prvním kamionu sedí profesionální řidič a za ním další kamiony jsou bez řidiče. Podle nás to má velký potenciál. Pak řešíme novodobé aplikace typu carsharing. A to ve smyslu, že si zavolám taxi a to samo přijede – další zajímavý potenciál,“ uvedl Granada.
Na trhu se samořiditelnými vozy už je tvrdá konkurence…
Samořízené nákladní automobily jsou naváděny pomocí radarů, laserových skenerů, kamer a antén GPS, které komunikují s pilotním softwarem.
„Pokaždé když ujedeme kilometr nebo míli v reálném provozu, tisíckrát znovu simulujeme na počítači změnou stovek parametrů,“ vysvětluje pro server TechXplore Pierre-François Le Faou ze společnosti Waymo, patřící pod Google Alphabet. Waymo buduje v Dallasu logistické centrum, které pojme stovky autonomních návěsů.
A tato firma není zdaleka jediná. Embark, startup zaměřený na samořízené technologie, provozuje autonomní kamionovou linku mezi Houstonem a San Antoniem, zatímco společnost Aurora, kterou spoluzaložil bývalý zaměstnanec Wayma, letos v Texasu otevře tři terminály a novou trasu dlouhou 635 mil (1 000 km).
Důkazem toho, jak konkurenční je odvětví autonomní nákladní dopravy, je, že žádná z těchto tří společností nesouhlasila s tím, že by zpravodajské agentuře AFP ukázala jedno ze svých vozidel.
Texas má pro autonomní dopravu ideální podmínky
Tyto firmy se v Texasu neocitly náhodou. Stát má největší počet řidičů kamionů a mnoho kvalifikovaných inženýrů, jeho slunečné klima je pro senzory kamionů skvělé a sousední Mexiko vyváží 85 procent svého zboží do Texasu po silnici.
„Myslím, že všichni, kdo se zabývají autonomní kamionovou dopravou, jsou v Texasu,“ říká Srikanth Saripalli, ředitel Centra pro autonomní vozidla a senzorové systémy na Texaské univerzitě A&M. „V Texasu je v současné době více než polovina autonomní kamionové dopravy. I když to neinzerují,“ dodává Saripalli.
Houston a Dallas jsou hlavními centry nákladní dopravy a rozlehlé texaské vzdálenosti jsou ideální pro dálkovou dopravu. Především je však místní legislativa vstřícná k vozidlům bez řidiče.
Řidič zvládne trasu z Los Angeles do Dallasu za tři dny, samořiditelný kamion za 24 hodin
V roce 2018 přijal Texas zákon, který v podstatě přiznává autonomním vozům stejný status jako běžným vozidlům. „Potřebujete pojištění a musíte dodržovat pravidla silničního provozu, ale kromě toho Texas žádné další předpisy neukládá,“ vysvětluje Saripalli.
Vzhledem k tomu, že Spojené státy jsou rozlehlé, a nákladní doprava je tak důležitou součástí jejich ekonomiky, považují společnosti samořízená vozidla za způsob, jak snížit náklady a omezit rizika, protože na rozdíl od lidských řidičů se autonomní vozidla neunaví a nevyžadují povinné přestávky.
Takže zatímco člověku zabere cesta kamionem z Los Angeles do Dallasu tři dny, samořiditelný velkoprostorový vůz zvládne tuto cestu za 24 hodin, odhaduje společnost Aurora.
Až 300 tisíc pracovních míst v ohrožení
Alex Rodrigues, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Embark Technology, trvá na tom, že samořiditelné kamiony budou mít zásadní význam v boji proti současnému nedostatku řidičů dálkové nákladní dopravy v USA, z nichž někteří nejsou ochotni trávit celé týdny bez rodiny.
A Rodrigues slibuje, že samořiditelné kamiony vytvoří „atraktivní“ pracovní místa pro místní řidiče, kteří budou autonomní kamiony přebírat na překladištích a řídit je do jejich cílových míst.
Přesto by podle studie z roku 2018, kterou vypracoval Steve Viscelli, sociolog z Kalifornské univerzity v Berkeley, automatizace tohoto odvětví ohrozila 294 000 pracovních míst v kamionové dopravě.
Pro Julia Moscosa, 56letého řidiče z Texasu, není příchod kamionů bez řidiče „dobrou zprávou“. Říká, že ačkoli je nyní k dispozici mnoho pracovních míst v kamionové dopravě, nebylo tomu tak vždy. Vzpomíná na období posledních dvou let, kdy „nebylo tolik práce“.
A hlavně, Moscoso říká, že by kamionům bez řidiče nevěřil. „Je to nebezpečné. Co se stane, když senzory selžou?“ ptá se. Zároveň přiznává, že už nechce podnikat dálkové cesty a že je pro něj nepohodlné spát v kabině a nemít možnost se každý den osprchovat.
A kdy budou podobné samořiditelné vozy jezdit po českých silnicích? „Těžko říct. 10 let zpátky se předpokládalo, že dnes už takové automobily budou jezdit. Já myslím, že se bavíme o horizontu pěti až deseti let,“ uvedl Granada.
Autor: Jiří Böhm