Web hbr.org zveřejnil zajímavý výzkum o začínajících firmách nazývaných startup. Co to vlastně je? Slyšíme o nich na každém kroku, vidíme je v médiích a čteme o nich v magazínech, ale kolik toho o nich ve skutečnosti víme?
Otázkou je, zda si každá nově začínající firma může říkat startup. Není jím rozhodně nové pekařství, masážní studio nebo kadeřnictví na rohu vaší ulice. Startup je firma například technologického zaměření, která je ve svých začátcích a má globální ambice. Vynalezla jedinečné a inovativní řešení nebo produkty, se kterými vstupuje na trh. Velmi rychle se rozvíjí a i díky úzkému týmu si vystačí s malým kapitálem a nízkými náklady. Startupy hrají důležitou roli v hospodářském růstu a jsou katalyzátorem inovací.
Praha láká startupy
Měsíčně u nás vznikne podle průzkumu webu Česko v datech 27 nových firem. Největší nárůst jsme pozorovali v letech 2013–2016, kdy za jediný měsíc bylo dokonce založeno 59 startupů. Nejlákavějším místem pro rozjetí takového podniku je Praha.
Startupy mohou vznikat oborech, jako je technologie, zdravotnictví, obchod nebo energetika. Mnoho z nich začínalo v univerzitních kampusech nebo garážích. Úspěšné startupy často expandují na mezinárodní trhy a pomáhají posílit ekonomiku země.
Ekonomická zranitelnost je velkým strašákem
Radost a slávu může narušit ekonomická zranitelnost. Startupy jsou na výkyvy citlivější mnohem více než jejich zavedenější protějšky. Zatímco ekonomická zranitelnost byla díky výzkumům pečlivě zdokumentována, její původ zatím zcela objasněn není.
Tradiční představy naznačují, že začínající společnosti jsou zranitelné v důsledku recese, protože mají problémy se zajištěním financování. Pandemie však toto tvrzení vyvrátila. Financování rizikovým kapitálem v té době totiž prudce vzrostlo. To naznačuje, že nejde o jediný faktor, který dělá recesi pro startupy takovou komplikací.
Lidi vyhledávali bezpečí
Podle výzkumu se potencionální zaměstnanci vyhýbají práci ve startupech a spíše se přiklánějí k zavedenějším a stabilnějším firmám. Startupy často podporují různorodost v týmu, technické dovednosti nebo totožné hodnoty.
Web hbr.org vypozoroval zajímavé změny, které se projevují v zájmu pracovníků o startupy. Na průzkumu podílela agentura AngelList Talent, přední online platforma pro nábor zaměstnanců. Ta slouží jako tržiště pro lidi, kteří hledají práci v technologických, obchodních nebo marketingových startupech a společnostech s vysokým růstovým potenciálem.
Výzkum ukázal, jaké byly rozdíly mezi startupy a zavedenými společnostmi. Zjistil také preference zaměstnanců i to, jak se jejich rozhodování mění s ekonomickými podmínkami.
Pandemie vše změnila
Během recese ne tak zavedené startupy dostávaly méně žádostí o zaměstnání, zejména od vysoce kvalitních kandidátů. To vedlo k poklesu zájmu talentů, z jejichž práce firmy profitují. Pozoruhodné také je, že kvalitnější uchazeči (měřeno zkušenostmi nebo vzděláním) měli obzvláště velký sklon odcházet od začínajících firem.
K tomuto poklesu došlo v průběhu času i na pozici stejného volného pracovního místa v jiných a zavedených společnostech. To znamená, že nejde jen o to, že startupy během recese musí hledat méně pracovních sil, dokonce i u stávajících nabídek práce je nábor těžší.
V období recese se investoři startupů stali opatrnějšími a selektivnějšími při poskytováni finanční podpory. To mohlo ztížit získaní rizikového kapitálu, což bylo pro mnoho začínajících startupů zásadní.
Zavedené společnosti profitovaly
Během doby, kdy startupy čelily problémům s obsazováním volných pracovních míst, zavedenější společnosti těžily z posunu a zaznamenaly větší přísun talentovaných pracovníků.
Startupy se v obdobích ekonomických zvratů, které jsou v posledních letech poměrně časté, potýkají s finančními omezeními. Recese během pandemie nemoci covid-19 byla neobvyklá v tom, že vedla k menšímu financování rizikového kapitálu.
I přes finanční problémy otevřela pandemie nové příležitosti všem startupům v tom, že v určitých odvětvích mohly naskočit na nový trh. V oborech, jako jsou telemedicína, reklama, marketing nebo vzdělání, mohly startupy projevit svou kreativitu a pomoct ekonomice v náročných časech.
Autor: Eva Kaisrová