Počet „standardních“ čerpaček je nejvyšší v historii – bezmála čtyři tisíce. Doslova jako houby po dešti rostou i dobíjecí stanice pro elektromobily – těch už je 800.
Podle aktuální Zprávy o aktualizaci a stavu Evidence čerpacích stanic pohonných hmot v ČR k 3. 1. 2022 eviduje Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) celkem 3 978 veřejných stanic, tedy těch, které může využívat běžný motorista. To představuje 52,1 % z celkového počtu všech evidovaných čerpaček.
Počet sice ve srovnání s loňskými statistikami klesl, podle MPO to však s velkou pravděpodobností není dáno skutečným snížením jejich reálného počtu. Pouze proběhly stejně jako loni nutné korekce v databázi. Řada čerpacích stanic totiž byla dle zmíněné zprávy MPO historicky nesprávně evidována jako veřejné, ve skutečnosti se jednalo o stanice neveřejné.
Přibývá stanic pro auta na plyn, elektřinu či hybridy
Papírově tak počet veřejných čerpacích stanic druhým rokem po sobě klesl. „V kategorii ‚standardních‘ čerpacích stanic, které nabízejí především benzín a naftu, případně i CNG, LPG nebo dobíjecí stojany, celkový počet nadále roste obdobným tempem jako v předchozích letech,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „Loni tak přibylo pět standardních čerpaček, kterých je nyní evidováno celkem 2 848, tedy nejvíce v historii,“ dodává Duraković.
Nadále přibývají též stanice určené pro automobily, které jsou v rámci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn a elektromobily či hybridy. Čerpacích stanic s prodejem zkapalněného ropného plynu (LPG) je nyní 970 a jejich počet se i v roce 2021 mírně zvýšil o 6.
Vyšším tempem poté stále přibývají plnicí stanice stlačeného zemního plynu (CNG), kterých loni v evidenci MPO přibylo 11. K tomu v Česku fungují již 3 stanice se zkapalněným zemním plynem (LNG) určeným pro pohon tahačů.
U některých veřejných čerpacích stanic by měl být už letos uveden na trh vodík, očekává Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, podle něhož lze v tomto roce počítat také s celoplošným zavedením benzínu E10 u nejprodávanějšího benzínu v oktanové hladině 95. „Dále bude pokračovat rozšiřování nabídky alternativních pohonů, zejména v kategorii rychlodobíjecích míst, ale i plniček LNG či CNG,“ říká Václav Loula.
Nabít elektromobil lze už u 800 stanic
Dobíjecí stanice pro elektromobily zažívají skutečně enormní růst. MPO jich ke konci loňského září eviduje už 799, což je oproti roku 2019 více než trojnásobek. Největšími provozovateli jsou dle dat MPO Skupina ČEZ, Pražská energetika a E.ON Energie. Dohromady pokrývají více než dvě třetiny tuzemské dobíjecí sítě.
„Dobíjecí stanice nicméně přibývají výrazným tempem. Jen sítě tří největších provozovatelů se za poslední kvartál loňského roku rozrostly dohromady o stovky nabíječek. Skupina ČEZ se aktuálně blíží počtu 400 stanic, Pražská energetika letos již překonala hranici 300 dobíječek a E.ON již provozuje více než 130 stanic pro elektromobily,“ popisuje Duraković.
Výrazný růst sítě dobíjecích stanic lze předpokládat i letos. Podle sdělení E.ONu je v plánu zprovoznit dalších asi 150 stanic s cílem přiblížit se k celkovému počtu 300 nabíječek. ČEZ letos plánuje vybudovat okolo stovky nových stanic a PRE uvedla, že počítá s dalšími přibližně 60 až 70 novými stanicemi, možná i více.
Autor: Jiří Böhm