Tento rok se bez pochyby zapíše do dějin a našich myslí jako rok, na který bychom klidně zapomenuli. Zatím co pandemie stále trvá, automobilky, vědci, letecké společnosti a státní instituce neusnuly na vavřínech a značně posunuly společnou vizi k zelené budoucnosti. Rok 2020 je zatím největším milníkem ve vodíkových technologiích.
Segment, který nabral nejvíce na „vodíkových“ obrátkách, je jednoznačně doprava. Napříč celou zeměkoulí představily jak státy, velcí automotive hráči a letecké společnosti své vodíkové projekty. Na své si přišla i lodní doprava a vlaková doprava.
Airbus, Siemens i Deutsche Bahn
Jedna z nejznámějších a největších leteckých společností na světě Airbus, představila trio konceptů letadel využívající vodíkový jako palivo. Jednotlivé verze se liší převážně velikostí a doletem, rozdíly jsou pak i v typu pohonu.
Ve vlakové dopravě se o pokrok postarala německá regionální dopravní společnost Deutsche Bahn s asistencí vývojářů ze Siemensu. Testování vlaku Mireo Plus H by mělo na německých tratích probíhat nejpozději do roku 2024.
Balt i všudypřítomná Toyota
Vodíkových inovací se v lodní doprava dočkala v podobě trajektů, které by měli v dohledné době brázdit pobřeží Baltu. Projekt Power2AX je ve finální fázi výzkumu, kde společnost Flexens a vláda Alandského souostroví dává dohromady plán proveditelnosti projektu. Díky širokému rozsahu projektu lze očekávat první trajekty nejdřív roce 2024.
Probrali jsme snad všechny druhy dopravy, až na ten pro nás nejvíce běžný, osobní automobil. V tomto ohledu se nejvíce předvedla společnost Toyota, která představila svůj vodíkový model Mirai. Na jednu nádrž ujede až 500 kilometrů a její základní cena bude začínat okolo 58 tisíc dolarů ( přibližně 1 250 000 korun).
Vize EU
Velkým krokem k zelené budoucnosti je rozhodně společná snaha 23 evropských zemí stanovit mantinely a plány ke společné bez emisní budoucnosti, s touto snahou podepsali země vodíkový manifest společného evropského zájmu neboli IPCEI.
Vodíkový manifest ale vyvolal řadu otázek a výhrad pěti partnerských zemí, které pod společným dopis urgovaly, aby Evropská unie stanovila prioritu obnovitelných energií v rámci projektu.
Z domova
Česká republika se za rok 2020 může pyšnit hned několika revolučními počiny. Největší pokrok zaznamenala doprava. V první řadě jde rozhodně o zveřejnění plánů k vybudování prvních plnících vodíkových stanic, které začátkem příštího roku vyrostou na stávajících čerpacích stanicích Benzina, a to v Praze na Barrandově, v Litvínově a Brně.
Výhody vodíku jako paliva si uvědomuje i česká státní sféra, kdy se zástupci ministerstva dopravy, ministerstva průmyslu a obchodu společně domluvily na vybudování vodíkové infrastruktury. Mezi plánované kroky patří výstavba vodíkových čerpacích stanic či nákup vodíkových autobusů-
Technologická kuriozita z dílny české společnosti DEVINN sice nemá s dopravou nic společného, ale zmínku si určitě zaslouží. Systém H2BASE je zjednodušeně vodíkový ekvivalent dieselového agregátu. Jedná se o přenosný zdroj energie, který na rozdíl od dieselové verze nesmrdí, není hlučný a jedinou emisí je voda. Můžeme ho tak využít v krytých prostorách nebo nízkoemisních zónách, jako jsou například národní parky. Výhodou řešení je pak snadná škálovatelnost.
Věda a technologie
Zatímco se ostatní soustředí na využití stávajících vodíkových technologií. Skupina vědců z institutu Maxe Plancka v Bristolu věnovala svůj čas inovacím a vytvořili mikrobiální továrny na bázi kapiček, které při působení denního světla ve vzduchu produkují místo kyslíku vodík. Dláždí tak cestu pro alternativní budoucí zdroje energie.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.