Vodíkové SUV od BMW nejdříve v roce 2025

28. 05. 2021

Vodíkové SUV od BMW nejdříve v roce 2025

Na frankfurtském autosalonu v roce 2019 bylo poprvé představeno BMW X5 na vodíkový pohon s tím, že v roce se 2022 začne s jeho výrobou. Nedostatek vodíkové infrastruktury a skutečné poptávky posouvá plány pro běžný prodej nejdříve na rok 2025.

Bavorská automobilka v minulém měsíci zveřejnila první fotografie maskovaného prototypu, který už brázdí německé silnice kvůli testování. Prototypy jsou zřetelně označeny slovy „Testovací vozidlo na vodíkové palivové články“ na boku, takže jeho vzhled zjevně není velkým tajemstvím, jak tomu v jiných případech bývá.

Elektrický
model s palivovými články se podle informací uvedených na webu
BMWBLOG může pochlubit hnacím ústrojím o výkonu 368 koní, od
koncepční verze představené v roce 2019 se tedy nějak výrazně
neliší. Vylepšení se dočkal systém hnacího ústrojí – druhá
generace architektury s vodíkovým palivovým článkem generuje až
125 kW díky chemické reakci mezi vodíkem ve skladovacích nádržích
vozidla a kyslíkem v okolním vzduchu.

Jak je vodík skladován?

Zásobníky
vodíku jsou optimalizovány k hmotnosti i rozměru automobilu. Jsou
umístěny na podlaze vozidla pod pasažéry. Nádrže jsou
natlakovány na 700 barů a společně mají skladovací kapacitu 6
kilogramů kapalného vodíku. I když jde o poměrně malé číslo,
mělo by to zajistit dostatečně dlouhý dojezd bez ohledu na počasí
a ostatní proměnné. Ve zkušebním modelu FCEV je kompaktní
vysokonapěťová baterie umístěna nad elektromotorem a je navržena
tak, aby poskytovala mimořádnou podporu při předjíždění a
zrychlování.

Do
roku 2030 chce BMW nabídnout ucelenou řadu elektrických modelů na
vodíkový pohon, pokud vše půjde podle plánu. Z dlouhodobého
hlediska by se elektrická vozidla s palivovými články BMW mohla
stát hitem, pokud budou všechny relevantní nedostatky vyřešeny.

Další články