Výpověď na minutu. Trh práce v USA je flexibilní, říká konzultant, který pomáhá firmám na tamní trh

Foto zdroj: FocusOn.cz

Výpověď na minutu. Trh práce v USA je flexibilní, říká konzultant, který pomáhá firmám na tamní trh

AMERICKÝ SPECIÁL #14: „Začínáme tam, kde CzechInvest a CzechTrade končí,“ říká Josef Scharfen z firmy Hydra Consulting, která pomáhá evropským společnostem se vstupem na americký trh. Náplní jeho firmy je dohled nad veškerým back officem zahraničních firem. „Můžete si pod tím představit to úplně nejnudnější papírování, co existuje,“ vtipkuje Scharfen a vypráví o svých cestách po USA, americkém trhu práce a náhodách, které přispěly k rozjetí jeho úspěšného byznysu. 

V USA žije už 17 let a první roky dělal podle svých slov všechno možné, co se zrovna namanulo. „Čtyři roky jsem pracoval na stavbě a při tom jsem dodělával vysokou školu v Praze. K podnikání jsem se ale dostal úplně náhodou,“ říká Scharfen. S kolegou se rozhodli dovážet zrestaurované Vespa skútry. Zjištění, že celý proces není zrovna nejjednodušší a spousta věcí se může pokazit, vedlo ke vzniku myšlenky zaměřit se na konzultační činnost. 

„Víme, jaké procedury jsou třeba při zakládání firem, jak se tu dělá účetnictví a umíme řešit vízové problémy. Dnes už máme síť právníků, účetních, auditorů a dalších lidí, se kterými pracujeme,“ vysvětluje Scharfen. Celý proces je podle něj o dost jinačí než to, na co jsme v Evropě zvyklí. „Sami jsme si tím prošli, proto vznikl nápad pomoci i dalším českým nebo obecněji evropským firmám,“ dodává. 

Českou republiku a Pensylvánii, kam se Scharfen přestěhoval, dělí několikahodinový časový posun. Komunikaci s evropskými klienty však s přehledem zvládá. „Schůzky mi začínají v osm hodin ráno. Jelikož ale vstávám kolem šesté, čtu do osmi e-maily, které se mi přes noc nastřádají. Nemusím tak pracovat v noci,“ popisuje svůj pracovní den Scharfen. „Často také za klienty jezdíme, a to po celých Spojených státech. Shodou okolností teď v pondělí jedeme do Denveru a potom do Las Vegas.“

Jazyková bariéra v podnikání? Spíš mentální

Jeden názor se nám v Americkém speciálu opakuje poměrně často, a je jím to, že jen tak se sebrat a odjet do Ameriky úspěch nezaručí. „Setkáváme se s tím, že se tu menší firmy snaží nabízet své služby a produkty prostřednictvím někoho, koho vyšlou z Česka. Trh v Americe je ale úplně jiný a vždy tam bude jazyková, nebo spíš mentální bariéra,“ popisuje Scharfen a dodává, že jednou ze základních věcí je najít si zde člověka, který má v oboru zkušenosti a konexe, a který je schopný firmě pomoci. „Což my také dost často děláme – hledáme firmám lidi,“ doplňuje.

„Trh práce je tu zato opravdu hrozně flexibilní,“ říká Scharfen, podle kterého se jedná o neuvěřitelnou výhodu. „Během pandemie všechny technologické firmy najaly velký počet lidí. Nyní ale čtete, že Facebook propouští, Google propouští… V Evropě s tím ještě ani nezačali, protože je tam mnoho regulací. 99 % pracovní síly je v USA zaměstnáno bez výpovědní doby. Je to prostě mnohem volnější,“ přibližuje Scharfen zákonitosti amerického trhu práce.

Jaké firmy nejčastěji expandují do Spojených států? 

Podle Scharfena na USA nejvíce cílí technologické firmy. V tomto ohledu hraje roli úroveň platů, která je v Americe oproti Česku neporovnatelně vyšší. České firmy tak mají díky levnější pracovní síle na americkém trhu značnou konkurenční výhodu. „Musím ale říct, že se nám to postupně mění a diverzifikuje. Přibývá více zajímavých klientů a děláme napříč odvětvími, což je strašně zajímavé, protože se pokaždé dozvíme něco nového,“ vyzdvihuje Scharfen.

Protože firma působí napříč odvětvími, čas od času narazí i na kuriózní klienty. „Jednou se na nás obrátila firma, která chtěla vyvážet zbraně do USA. Nakonec se ale ukázalo, že jde kvůli regulacím o velmi nákladnou věc a že je takřka nemožné ji realizovat. Celý proces by byl velmi zdlouhavý a náročný,“ konstatuje Scharfen.

Celý rozhovor ve videu a podcastu.

Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.


Americký speciál

Další rozhovory