Britská kosmetická značka Lush učinila nečekané rozhodnutí, které se zcela vymyká obchodním strategiím dnešní doby. Zavázala se k tom, že přestane zveřejňovat příspěvky na čtyřech hlavních sociálních platformách – na Facebooku, Instagramu, TikToku a Snapchatu. Ačkoliv s sebou rozhodnutí nese značná rizika, podle serveru Vogue Business je jedno jisté – tento krok budou pečlivě sledovat marketéři v celém kosmetické průmyslu.
Lush si za celou dobu své existence dokázal vybudovat image značky, která se pro své ideály nebojí stavět proti proudu a říkat věci nahlas. Mezi její politické postoje patří například boj proti týrání zvířat, ochrana planety nebo boj za rovnoprávnost prostřednictvím kampaně #Gayisok. Další na programu je podle všeho boj se sociálními sítěmi.
Alternativy za sociální sítě
Kosmetická značka se pro tento krok rozhodla z důvodu negativního dopadu sociálních sítí na duševní zdraví uživatelů. „Sociální média nebyla navržena tak, aby se starala o zdraví lidí. Naše produkty však ano, proto je naše přítomnost na těchto platformách absolutně proti našemu přesvědčení,“ vysvětluje šéf digitálního oddělení společnosti Lush Jack Constantine a tvrdí, že sociální sítě drží člověka v neustálém napětí a úzkosti.
Místo toho společnost plánuje řadu iniciativ, včetně většího působení na YouTube, používání Twitteru k osobnější komunikaci se zákazníky, vytváření inspirativního obsahu na Pinterestu, a dokonce větší investování do fyzických akcí a papírových katalogů.
Přidávají se i další
Není to však první případ, kdy značka přehodnotila svůj přístup k sociálním sítím. Luxusní módní dům Bottega Veneta se se sociálními sítěmi rozloučil v lednu a v návaznosti na to spustil čtvrtletní digitální časopis s názvem Issue. Podobným příkladem je Balenciaga, která v červnu vymazala většinu svých instagramových příspěvků. „Lidé vyhledávají značky, které žijí svými hodnotami a upřednostňují zdravý vztah se zákazníky,“ poznamenává Sabrina McPherson, vedoucí konzultantka pro spotřebitelské produkty ze společnosti Publicis Sapient.
Plusy a minusy
„Na našich sociálních sítích máme deset milionů sledujících, o které přijdeme. Je vzrušující, přicházet na to, jak se s nimi spojit i jinými způsoby. Víme, že to není možné realizovat přes noc a rizika jsou obrovská,“ připouští možnost zruinování své kariéry generální ředitel Mark Constantine. Podle odhadů by mohla společnost v krátkém horizontu ztratit až 10 milionů liber. Tento krok však na druhou stranu zvýší exkluzivitu a autentičnost brandu. Spotřebitelé se budou ke značce cítit blíže, protože vidí, že se nesnaží komunikovat s každým.
„Lush je něco jako kult a členové kultu si jsou vždycky věrní,“ vtipkuje Mark Constantine.
Autor: Lenka Hrušková