Obchodní vztahy mezi USA a Českou republikou jsou na dobré úrovni. Jak se dělá byznys za oceánem, na co si případní zájemci o podnikání na jednom z největších trhů světa musí dát pozor a na koho se naopak mohou obrátit, když potřebují pomoc, nám v rozhovoru objasnil Ondřej Krajíček, viceprezident Americké obchodní komory v České republice a zároveň technický ředitel společnosti Y Soft.
Vztahy mezi Českou republikou a Spojenými státy jsou podle Krajíčka po obchodní stránce dlouhodobě velice dobré. „Důležité pro nás je, že peníze neproudí jenom jedním směrem,“ vysvětluje dále. „Dokážeme nejenom přijímat investice a přivádět sem strategické investory, ale české inovativní firmy jsou schopné expandovat do Spojených států.“ Jedná se totiž podle Krajíčka o pravděpodobně druhý nejnáročnější trh na světě vůbec, možná třetí, hned za Čínou a Japonskem.
Nejde přitom jen o záležitost posledních let. „Vždycky to nemusí být vidět, ale máme celou řadu firem, kterév Americe působí už dlouho a jsou extrémně úspěšné. Podívejte se třeba, co dokázal pan Frolík s Linetem,“ vypichuje příklady dobré praxe viceprezident Americké obchodní komory. A čím to tedy je? „Myslím si, že byla velká vůle se na ten trh dostat i ochota akceptovat jeho specifika. Dneska naopak už se objevují i lidi, kteří mají zkušenosti a rádi je předávají dál.“
Naše tradiční obory slaví za oceánem úspěch
Dokonce můžeme mluvit o určitém vzestupném trendu. „Kdybychom jako země neustále nepřemýšleli o tom, jak zvyšovat konkurenceschopnost – myslím tím konkurenceschopnost celé naší republiky –, nedokázali bychom sem přinést strategické investice,“ podotýká Krajíček. „Pomáhají totiž v důsledku lokálním firmám růst a následně třeba i expandovat do Ameriky. Je jen třeba to udržet.“
Existuje vůbec nějaké odvětví, o kterém se dá říct, že je při expanzi do USA úspěšnější? „Nemyslím si, že je potřeba omezovat to na konkrétní typy byznysu,“ odpovídá viceprezident Americké obchodní komory. Spíše jsou momentálně některé populárnější než jiné. „Třeba cyber security, bio technologie nebo počítačové hry,“ vyjmenovává Krajíček. „A potom samozřejmě obory, které jsou pro nás tradiční, jako třeba elektrotechnika, robotika a jejich aplikace do umělé inteligence apod.“
Bližší vztahy mezi Českou republikou a USA nyní upevňuje i postoj k válce na Ukrajině. „Dlouhodobý trend spolupráce tam určitě je,“ prohlašuje viceprezident Americké obchodní komory, pro kterého je obtížné ale o takových věcech vůbec mluvit. „Myslím si, že jde hlavně o to, jakým způsobem se jako země profilujeme na mezinárodní scéně a kam chceme směřovat.“ Znatelnou změnu můžeme pozorovat už i s nástupem nově zvoleného prezidenta ČR. „Důležité je, abychom měli adekvátní reprezentaci, a věřím, že ji mít budeme.“ Nebylo tomu tak podle Krajíčka vždycky. „Já osobně jsem se bohužel setkal i s tím, že naše politická reprezentace – a nechci na nikoho ukazovat – během posledních 10 let v byznysu moc nepomáhala.“
Pro podnikání v USA musíte mít připravené zázemí
A co nějaké zlaté pravidlo úspěchu na americkém trhu, našlo by se? Ondřej Krajíček cítí potřebu odpovědět trochu ze široka: „Musíme si uvědomit specifika trhu. My jako český národ jsme nesmírně šikovní, jsme zvyklí si poradit ve velmi skromných podmínkách – a to je naše obrovská síla. Na americkém trhu nám to paradoxně ale může lehce škodit.“
Když chcete totiž rozvíjet byznys v USA, musíte mít připravené zázemí. „Spousta firem dělá tu chybu, že tam přijde a myslí si, že to tak nějak za pochodu vytvoří – obchodní podporu a celou organizaci,“ upozorňuje na obvyklá rizika viceprezident Americké obchodní komory. Jenže tak to nefunguje. Podmínky už musíte mít připravené. „Američan vám potřebuje důvěřovat. A když nevidí, že máte zázemí, věřit vám nebude. Druhá věc, kterou bych zmínil, je, že my v Evropě neumíme marketing. Pokud tedy chce firma uspět na zaoceánském trhu, potřebuje dobrý marketing od Američanů.“
Zaostáváme v digitalizaci
Nakonec musela přijít samozřejmě řeč i na samotnou Americkou obchodní komoru v ČR, kterou Ondřej Krajíček reprezentuje. „Nejsme lobbisti,“ vysvětluje její viceprezident. „Naším úkolem není vyjednávat zakázky nebo někomu k něčemu pomáhat. Jsme spíše skupina firem, které fungují na českém a americkém trhu. Snažíme se podporovat sdílení zkušeností, přinášet pozitivní příklady z Ameriky – co tam funguje a pomáhá lidem podnikat.“
Příklad snadno Krajíček najde v digitalizaci státní správy „Česko je taková zvláštní země, plná protikladů,“ prohlašuje. „Sice jsme si k digitálním technologiím přičichli velmi brzy po revoluci a spousta věcí je u nás nesmírně rozvinutá, jen ne digitalizace jako taková.“ Myslí tím, jak konkrétně dopadá digitalizace na běžného člověka, ale i na podnikatele. „V Americe to třeba není tolik na první pohled vidět, ale spousta věcí je tam daleko jednodušší.“ Jako příklad uvádí Krajíček proces zakládání firmy. „V Česku vám to bude trvat pár týdnů, v Americe jedno odpoledne.“
Digitalizace je vůbec pro Americkou obchodní komoru důležité téma. „Udělali jsme nedávno zajímavou konferenci,“ potvrzuje Krajíček. „Zahájili jsme tím spolupráci mezi Českou republikou a Estonskem, které je v digitalizace v Evropě na špici. Snažíme se tímto způsobem oslovit veřejné činitele, aby věděli, co firmy potřebují, aby se dál rozvíjelo podnikatelské prostředí. Jde nám hlavně o tradiční hodnoty jako transparentnost a předvídatelnost.“
V rámci EU máme silnější vyjednávací pozici
Vzájemný obchod mezi Českou republikou a USA ovlivňují i nedávné změny regulačního prostředí. Ondřej Krajíček nám vysvětluje, o co konkrétně jde: „Děje se několik důležitých věcí. Konečně se snad podaří vyřešit situace kolem bývalého Safe Harbor Privacy Shield, což je dnes Trans-Atlantic Data Privacy Framework. Když jste větší firma, nemůžete totiž stále ještě zpracovávat data mezi Evropou a Amerikou. Do jisté míry to může omezovat konkurenceschopnost evropských firem na americkém trhu, protože se vám zbytečně zvyšují náklady na provoz systémů nebo aplikací.“
Evropa má navíc podle viceprezidenta Americké obchodní komory tendenci tíhnout k přehnaným regulacím. „Velice snadno se může stát, že to způsobí zaostávání a pro Ameriku už nebudeme takový partner, jaký jsme,“ má jasno Krajíček. „Narážím přitom na chystanou legislativu, jako je třeba cloud act nebo AI act, kde se mluví o regulacích umělé inteligence. Nějaká forma legislativního rámce být musí, ale je potřeba být citlivější a vybalancovat zájmy občanů i firem. Když totiž budeme firmy brzdit, tak výzkum a pokrok se stejně odehraje. Ale už ne v Evropě, spíše v Číně a Americe. My na to ovšem doplatíme obchodně.“
Samozřejmě, že vyjednávací pozice Česka je silnější v rámci Evropské unie. „Česká republika nyní během svého předsednictví ukázala, že je schopná sehrát významnou pozitivní roli v Evropě. Pevně doufám, že na ni budeme schopni navázat, protože jsme si vytvořili velice důstojnou pozici. To ani nikdo nečekal,“ vyjadřuje se pochvalně technický ředitel společnosti Y Soft.
Co naopak podle Krajíčka nemá na vzájemné vztahy dvou států přímý vliv, jsou technologie jako blockchain nebo umělá inteligence. „Může se to významně projevit až v okamžiku, kdyby třeba Evropská centrální banka, stejně jako americký FED, začala zvažovat, že by zdigitalizovala euro (nebo dolar),“ předkládá možné scénáře. „A pak je otázka, jakým způsobem bude fungovat celá fiskální a měnová politika. Jestli třeba nedojde k nějaké vyšší úrovni integrace, protože technologie nám takové věci ohromně zjednoduší. Co se týká umělé inteligence, půjde hlavně o regulaci výzkumné spolupráce. Tam ještě nejsou žádné zásadní překážky. Můžeme si to pokazit právě jenom regulací.“
Neustále musíte dokazovat, že na to máte
A co by poradil Ondřej Krajíček českým firmám, které zvažují vstup na americký trh? „Nejlepší je oslovit naši komoru. Přijít a říct: Není tady někdo, kdo by nám mohl poradit a pomoct? Není tady nějaká firma, která má podobné zkušenosti? Vždycky dáme dohromady skupinu lidí, kteří relevantní zkušenosti poskytnou.“ Když se ale budeme bavit zcela konkrétně, je podle viceprezidenta Americké obchodní komory potřeba především vytvořit si odpovídající zázemí. „V USA jsou místa, kde se dá firma založit celkem jednoduše, třeba Delaware nebo Texas,“ radí Krajíček. „Právě Texas je teď nesmírně populární stát z hlediska podnikání. Stěhují se tam i velký firmy ze Středozápadu nebo Kalifornie.“
Při snadnějším prosazování na trhu v USA nepomohou české firmě ani evropský reference obecně, prohlašuje Krajíček, snad jen s výjimkou Spojeného království. Mnohem důležitější je podle něj dělat profesionální dojem a naučit se zákaznický přístup. „Musíte jim dokázat – a neustále dokola dokazovat –, že jste tam pro to, abyste jim dodali kvalitní službu, kvalitní servis a že se na vás mohou spolehnout,“ vypočítává viceprezident Americké obchodní komory. „Nejtěžší je získat vůbec první šanci. Někdy sehraje roli náhoda, někdy příležitost.“
Pro příklad nemusí chodit daleko, stačí zmínit zkušenosti z vlastní firmy. „Y Soft se na americký trh dostal tak, že jsme byli schopní řešit technologické problémy pro zákazníky některých našich partnerů – v té době totiž v Americe ani neexistovala alternativa,“ prohlašuje technický ředitel této společnosti. Pokud z nějakého důvodu americká firma opakovaně nedodá požadované zboží nebo službu, začne se často místní zákazník rozhlížet za hranicemi. A to je právě příležitost pro celou řadu českých firem.
Obchodní bilance byznysu mezi oběma zeměmi podle Krajíčka roste, i když o konkrétní data se opřít nemůže. Těžko se totiž zjišťují. „Když se podíváte, jaká čísla sleduje Eurostat – hodně se tam hraje s kolonkami. A kdybychom se třeba podívali, jak vypadá exportní bilance hitech průmyslu – tam se míchá dohromady celý velký automotive právě třeba s umělou inteligencí. Ale myslím, že by bylo zajímavé, kdybychom měli podrobnější čísla,“ uzavírá rozhovor Ondřej Krajíček.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.