Zákaz dieslových autobusů bude v Itálii platit od roku 2050, s transformací pomůže česká firma

Foto zdroj: FocusOn
Byznys 20. 07. 2024

Zákaz dieslových autobusů bude v Itálii platit od roku 2050, s transformací pomůže česká firma

Škoda Group, výrobce kolejových vozidel a dopravních řešení, rozšiřuje své působení na italském trhu. O ambiciózních plánech společnosti a specifických výzvách italského prostředí nám poskytla rozhovor Olesea Lachi, teritoriální ředitelka pro obchod Škoda Group a zároveň ředitelka italské pobočky.

Ačkoli Škoda Group dodávala do Itálie již v minulosti, šlo spíše o jednorázové obchodní případy. Situace se změnila s příchodem postcovidové éry. „Postcovidová Evropa si uvědomila, že investice do dopravy jsou možná jedny z nejdůležitějších,“ vysvětluje Lachi. Itálie získala významné finanční prostředky z Fondu národní obnovy EU, které se rozhodla z velké části investovat do dopravy. Plán počítá s realizací projektů do konce roku 2026, což představuje pro Škoda Group zajímavou příležitost.

Škoda Group založila svou italskou pobočku v říjnu 2022 ve Florencii. „Dva roky pro železniční byznys není úplně doba, kdy se vyhodnocují výsledky,“ upozorňuje Lachi, ale zároveň popisuje postupný rozvoj činnosti. Začalo se studiem trhu a analýzou potřeb italských měst. Následovalo rozšíření týmu o specialisty na přípravu nabídek pro veřejné tendry a projektové manažery pro realizační fázi projektů. Tým se rozšířil i o servisní manažery, jelikož je nutný i servis a údržba vozidel.

České tramvaje v Itálii jezdí už historicky

Portfolio Škoda Group je velmi rozsáhlé. Společnost nabízí kolejová vozidla pro města a železnici, digitální řešení pro tramvajovou infrastrukturu, vozidla metra a také autobusy s různým pohonem. „Nabízíme i antikolizní systém pro tramvaje, který umí rozpoznat případnou překážku a pomůže řidiči nebo za něho zabrzdí vozidlo. Také máme diagnostické zařízení pro lepší představu o stavu vozidla a pro preventivní údržbu,“ popisuje Lachi.

Škoda Group již v Itálii realizovala několik úspěšných projektů. Například v Cagliari nejen dodala tramvaje, ale již 10 let zajišťuje jejich údržbu. „Před rokem jsme podepsali smlouvu na dodání 10 tramvají pro město Bergamo. Projekt je v realizaci a dodávka se bude konat ke konci roku 2025,“ představuje nové projekty Lachi.

Výzva jménem zákaz dieslů

Co Italy odlišuje od jiných zákazníků, je důraz na design. „Italové a italští zákazníci opravdu dávají větší pozor na design řešení než ostatní zákazníci, které máme,“ říká Lachi. „Dbají na to, aby produkt byl opravdu personalizovaný, vyloženě pro dané město.“ Někdy jsou požadavky skutečně unikátní – například jeden zákazník požadoval studii, jak vozidlo zapadne do městské infrastruktury, včetně konkrétních obrázků.

Itálie klade velký důraz na udržitelnou dopravu. „Do roku 2030 musí odstranit určité procento dieselových nebo spalovacích motorů a do roku 2050 nesmí být vůbec používány autobusy s dieselovými motory,“ popisuje Lachi ambiciózní cíle země. To vytváří příležitosti pro Škoda Group v oblasti elektrických vlaků a alternativních pohonů, jako jsou bateriové nebo vodíkové vlaky.

O výrobě v Itálii se neuvažuje

Škoda Group plánuje v Itálii postupně rozšiřovat své aktivity. Dalším krokem bude vytvoření servisního týmu pro poskytování garančního a full servisu dodaných vozidel. O výrobě v Itálii ale společnost momentálně neuvažuje.

Lachi zdůrazňuje důležitost italštiny při obchodním jednání a silný institut doporučení v italském byznysu. „Velmi dbají na tom, aby ten, s kým dělají byznys, byl někým doporučený,“ doplňuje s tím, že klíčová je důvěra. Italové také preferují osobní jednání a častá setkání, včetně neformálních obědů.

Na závěr Lachi odhaluje svůj osobní vztah k Itálii, který přesahuje rámec obchodních vztahů. S italskými kořeny v rodině a láskou k italské kultuře se cítí být ambasadorkou Itálie. Zdůrazňuje, že pro úspěšné obchodování v zemi je nezbytné mít k ní blízký vztah a porozumění, včetně jejích problémů a výzev. „Itálii beru jako celek i s těmi problémy, které tam jsou,“ dodává.

Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video. Dozvíte se mimo jiné: 

  • Jak Škoda Group řeší kuriózní příběh města Bolzano, kde referendum zamítlo plány na tramvajovou dopravu.
  • Proč Olesea Lachi přirovnává Škoda Group k značce Ducati a co mají společného.
  • Jak italská pobočka Škoda Group postupně rozšiřuje svůj tým a jaké specifické pozice obsazuje.
  • Proč je jih Itálie méně atraktivní pro nové projekty Škoda Group a které severní města nabízejí zajímavé příležitosti.
  • Jak osobní italské kořeny Olesey Lachi ovlivňují její přístup k práci a vztah k Itálii.

Italský speciál byl natáčený v průběhu června 2024 v italském Miláně a okolí. Děkujeme partnerovi speciálu, firmě Slevomat.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory