Známý prodejce oblečení odstraní na příkaz EU vlajky a ikony udržitelnosti zobrazované u výrobků nabízených na této platformě. Informuje o tom web Evropské komise.
Mohou totiž spotřebitele uvádět v omyl ohledně ekologických vlastností výrobků. Od 15. dubna 2024 nebude už Zalando dále tyto ikony používat. Místo nich se na štítcích objeví jasné informace o ekologických přínosech výrobků, jako je například procento použitých recyklovaných materiálů.
Podle regulí EU musí podniky poskytovat spotřebitelům pravdivé informace a musí se zdržet klamání s cílem ovlivnit jejich rozhodnutí. Pravidla týkající se nekalých obchodních praktik umožňují vnitrostátním orgánům odpovědným za prosazování práva omezit širokou škálu takovéhoto jednání.
Evropská unie zpřísňuje svůj právní rámec týkající se klamavých environmentálních informací. Komise konkrétně předložila dva návrhy: Za prvé, směrnici o posílení postavení spotřebitelů při ekologickém přechodu, kterou Evropský parlament přijal v lednu a Evropská rada v únoru. Nová pravidla mění směrnici o nekalých obchodních praktikách a směrnici o právech spotřebitelů s cílem zajistit, aby spotřebitelé před koupí výrobku obdrželi odpovídající informace o jeho trvanlivosti a opravitelnosti.
Za druhé Komise navrhla směrnici o zdůvodňování ekologických tvrzení, která spotřebitelům usnadní rozhodování o udržitelném nákupu a zabrání společnostem uvádět zavádějící tvrzení o ekologických přednostech svých výrobků a služeb.
Navrhované revize spotřebitelského práva EU byly oznámeny v Nové agendě pro spotřebitele a v Akčním plánu pro oběhové hospodářství. Cílem revizí je podpořit změny v chování spotřebitelů potřebné k dosažení cílů v oblasti klimatu a životního prostředí v rámci evropské Zelené dohody. A to tím, že se zajistí, aby byli spotřebitelé chráněni před obchodními praktikami, které jim brání nakupovat udržitelněji.
Autor: Petr Pláteník