Zaměstnanci chtějí elektromobily. Bude to nezastavitelná lavina, říká šéf Schneider Electric

Foto zdroj: FocusOn
Ekologie 31. 05. 2024

Zaměstnanci chtějí elektromobily. Bude to nezastavitelná lavina, říká šéf Schneider Electric

Ekologie, udržitelnost, bezemisnost – zatímco jedni tyto pojmy vítají jako cestu vpřed, jiní v nich vidí výzvu narušující zažité pořádky. Kde se v tomto rozporu nachází čeští podnikatelé? Pavel Bezucký, generální ředitel nadnárodní technologické společnosti Schneider Electric, při rozhovoru nastínil, že problém často nespočívá v samotných konceptech, ale spíše ve způsobu, jakým jsou firmám představovány. „Asi ne všechny firmy si uvědomují nebo jim je dostatečně vysvětlováno, proč tímto směrem jdeme,“ uvedl Pavel Bezucký.

Elektrická budoucnost na obzoru, průzkum ale odhalil rozpolcené názory  

Jednou z aktuálních udržitelných alternativ, které rozdělují odbornou i laickou veřejnost, je bezpochyby elektromobilita. Zatímco řada firem v ní spatřuje šetrné řešení pro životní prostředí, jiné jsou k ní tlačeny zvnějšku. Podle průzkumu, který nedávno zveřejnil Schneider Electric, se 42 % dotazovaných společností k elektrickým vozům přiklání kvůli ekologii a udržitelnosti. Na druhé straně 36 % z nich k tomuto kroku motivují politické tlaky a regulace.

Pavel Bezucký však vnímá snahy vlád a nadnárodních celků o prosazení ekologické dopravy spíše jako nutnou strategii než bezpředmětný nátlak. „Vnímám to spíše jako nasazování nějakého rozhodnutí a strategie, která je přijatá na úrovni států nebo Evropské unie,“ vysvětlil s tím, že určitá centrální autorita musí stanovit jasný směr. „Představte si, že by každý stát prosazoval svou vlastní technologii – v České republice by to byl vodík, ale po překročení rakouských hranic by převládala elektromobilita. To by vedlo k velkým problémům,“ ilustroval situaci Pavel Bezucký.

Bariéry pro elektrická auta slábnou, ale vyžadují změnu myšlení

Na často zmiňované nedostatky elektromobilů jako chudou infrastrukturu dobíjecích stanic a omezený dojezd nahlíží šéf Schneider Electric s optimismem. „Celý obor se neustále vyvíjí – máme rychlejší nabíječky a baterie, které se dokážou rychleji nabíjet. Také se zvyšuje dojezd elektromobilů,“ říká s tím, že řešení existuje, lidem však chybí zkušenost. 

Tu sám Pavel Bezucký získal při dvoutýdenním testování elektromobilu, ke kterému původně přistupoval se značnou skepsí. „Nejdříve jsem se obával krátkého dojezdu, ale nakonec to šlo hladce. Vyrazil jsem z Prahy, dojel do Českých Budějovic, kde jsem si během oběda nabil auto u fast foodu. Poté jsem pokračoval do naší továrny do Písku a na parkovišti jsem znovu nabíjel. Nakonec jsem dorazil domů do Břeclavi, kde jsem auto připojil do zásuvky,“ popisuje své prvotní zkušenosti.

Podle Pavla Bezuckého je zde stále značný prostor pro změnu přístupu. „Je to především o změně chování a přístupu k dopravě,“ dodává s tím, že podobný posun zaznamenal i ve své společnosti. Z původních 11 firemních elektromobilů se jejich počet postupně navyšuje, protože si je oblíbili samotní zaměstnanci. Do konce roku 2024 bude ve Schneider Electric jezdit minimálně 30 elektromobilů.

Český přístup bude klíčový, stát již podnikl kroky 

Ačkoliv se Pavel Bezucký k přijetí elektromobility u českých firem stavěl zpočátku skepticky, věří, že se její rozmach v tuzemsku již brzy stane neodvratným. „Řekl bych, že okolo roku 2027, 2028 se budeme bavit o něčem, co je nezastavitelná lavina,“ odhaduje s tím, že roli zde budou hrát i státní pobídky. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž nedávno spustilo dotační program na podporu elektromobility ve firmách v řádu dvou miliard korun.

Pavel Bezucký však zároveň poukazuje na to, že samotné dotace nemusí být zcela zásadní, i když jistě pomohou. „Může to být ten rozhodující faktor, který nakonec převáží váhy ve prospěch elektromobility,“ míní. Jako přesvědčivější krok k přijetí nových technologií vidí osvojení si jejich provozu.

Vodík jako alternativa pro speciální případy

Ačkoliv se v médiích často skloňuje zejména elektromobilita, Pavel Bezucký připouští, že do budoucna bude využíváno několik různých řešení, včetně vodíku. „Tam budou vždycky speciality typu těch lokálních řešení,“ předpověděl s tím, že vodík by mohl najít uplatnění v případech, kdy bude vhodnější jeho lokální výroba bez nutnosti dálkové přepravy.

„Představte si, že vlastníte fotovoltaickou elektrárnu a kontejner s technologií na výrobu vodíku, které by napájely zařízení v okolí. Zde by takové řešení dávalo smysl,“ vysvětlil Pavel Bezucký s tím, že celkově vodíková mobilita skýtá řadu úskalí, od energeticky náročné výroby až po komplikovanou přepravu mezi lokalitami.

Podpora musí jít za hranice financí  

Navzdory probíhající transformaci dopravy směrem k udržitelnosti jsou zde podle šéfa Schneider Electric další oblasti, které vyžadují pozornost. Kromě finančních pobídek je podle něj nutné zaměřit se také na právní rámec a odstraňování nadbytečné administrativní zátěže pro firmy.

„Nejde jen o dotace, ale aby státy a společenství států vytvářely právní rámec, který zjednoduší podnikání,“ apeluje Pavel Bezucký. Příkladem může být budování infrastruktury pro elektromobilitu, která aktuálně naráží na řadu byrokratických překážek. „Když se na to podíváte v České republice a budeme se bavit o potřebě přivést elektřinu z elektrárny k nabíječce, může to znít jednoduše – najmete firmu, nakoupíte dráty, vykopete jámu, a položíte je. Ale teď se podívejte, co všechno tomu předchází – veškerá povolení, jak dlouho trvají jednotlivé procesy, které před samotnou realizací musíte absolvovat,“ upozorňuje na byrokratické lpění na nadbytečných regulacích.

Pavel Bezucký tak apeluje na zákonodárce, aby se nesoustředili jen na finanční stimuly, ale také na kultivaci celkového podnikatelského prostředí. „Správný rámec a zjednodušování administrativních úkonů je něco, co může pomoci mnohem víc než samotné dotace a financování projektů,“ uzavírá s tím, že přílišná byrokracie často zbytečně zpomaluje a prodražuje přechod k novým udržitelným řešením.

Co v rozhovoru ještě uslyšíte? 

V rozhovoru zazněl i pohled na roli vodíku nebo potřebu energetické bezpečnosti pro rozvoj elektromobility. Zásadním způsobem se však vrací k potřebě systematické práce na přeměně dopravy směrem k bezemisním řešením na všech úrovních – od odstraňování byrokratických překážek přes postupné zavádění nových technologií ve firmách až po budování energetické infrastruktury a jaderných zdrojů. Tématem byla i čistička odpadních vod v Olomouci, kde Schneider Electric v rámci nedávné obnovy řídicího systému a vodárenského dispečinku implementoval svá inovativní řešení, která šetří energii a tím i provozní náklady. Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo ve formě podcastu. 

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory