Současné zdražování životních nákladů Čechy od zážitků neodradí. Jsme dárkový byznys, to znamená, že jej lidé nekupují pro sebe, ale pro své blízké, říká Jan Hájek, ředitel společnosti Zážitky.cz.
Jak jste přežili pandemii s ohledem na to, že se pohybujete v podnikání se zážitky?
Řekl bych, že nás zastavila úplně. V březnu 2020, kdy pandemie paralyzovala leckoho, tak nás v podstatě paralyzovala na 100 procent. Prodej zážitkových aktivit se zastavil na 10 procentech běžných čísel. Následující dva roky jsme bojovali o přežití. Náš obor není úplně vyprofilovaný, takže ho nenajdete ve vyhlášce ministerstva zdravotnictví, tudíž bylo obtížné se orientovat v tom, jak můžeme fungovat a za jakých podmínek. Ty dva roky jsme se pohybovali v covidových problémech i v informačním zmatku a nejistotě. Nebyly to lehké roky.
Zmiňovaná nejistota v tom, kam váš byznys zařadit, se už za uplynulé dva roky zlepšila?
Zlepšilo se to v tom, že za ty dva roky se věci relativně vyjasnily a my už nemusíme individuálně řešit, jestli například let balonem nebo masáž jsou, či nejsou povolené. Vždycky se podíváme o úroveň výše do aktuálně platných covidových opatření a tím se řídíme. Už se neděje situace, kdy jsme každému zážitku museli měřit jiným metrem a hledat, zda jej lze, či nelze provozovat. Dnes už je to relativně jednoduché.
Jak to tedy bylo s propadem prodejů? Zmiňoval jste, že v roce 2019 jste spadli na 10 procent?
Oproti roku 2019 nám právě v březnu 2020 čísla prodeje klesla na 10 procent a držela se tam až do května. Poté se to v reakci na rozvolňování začalo vracet zpět. Celkově jsme spadli o 40 procent oproti roku 2019. Byl tam poměrně výrazný propad obratu.
Jak byste zhodnotil rok 2021?
Rok 2021 začal smutně a skončil vesele. Leden, únor, březen byl lockdown. Pohybovali jsme se kolem 50 procent předpandemických čísel. A od chvíle, kdy se začalo rozvolňovat, tedy v dubnu, březnu a květnu, tak měl náš byznys zase vzestupnou tendenci. Zároveň jsme zjistili, jak úzce provázané je naše podnikání s opatřeními. Jsme sice elektronický obchod, prodáváme vouchery, které si můžete nechat poslat do e-mailu, ale stejně lidé v přímé úměře reagovali na opatření. Když se zavřely obchody, restaurace a služby, prodeje se začaly snižovat a naopak. Na závěr roku, kdy skoro žádná opatření nebyla, jsme se dostali výše než v roce před covidem. Je to pro mě náznak toho, že by rok 2022 mohl být derniérou omezení.
V zážitkovém byznysu je několik větších hráčů. Jak se mezi sebou odlišujete?
Každý to pojímá svým pohledem. Jedna konkurence se zaměřuje na muže, jiná na dvojice. My to máme nastaveno jinak. Dávám hlavu na špalek za všechny zážitky, které v nabídce jsou. Zážitky jsou pro nás o sdílení.
Největší zájem je o lety balónem. Jak to teď funguje? A čím to je, že zájem takhle roste?
To bych rád sám věděl. Pro mě je let balónem jeden z prvních zážitků, který si představím, a je to zážitek, který v Čechách funguje přes 30 let. Přesto zažívá v posledních letech vzestup. Jedná se o kombinaci romantiky a adrenalinu. Takových zážitků moc není. Zájem roste takovým způsobem, že jsme si pořídili dva balóny a teď třetí. Řekl bych, že v letech balónem je něco magického.
Investice do balónu je v řádech milionů. Jak máte nastavený byznys model?
Jdeme do toho, protože ten balón chceme mít. Covid způsobil kumulaci poukazů a v roce minulém jsme narazili na kapacitní strop.
Jaký je strop?
V tuto chvíli máme 28 balónů. Dokupujeme největší balón ve střední Evropě, takže se dostaneme na výtlak kolem 30 000 lidí ročně, které jsme schopni odletět. Zvyšujeme kapacitu o tisíce. Jednou z motivací je velký zájem o lety. Plus k tomu kombinace počasí, termínů a lokalit, kde létáme, byly úzkým hrdlem. Let balónem není úplně levná záležitost, stojí kolem tří a půl tisíc, a ačkoli je to investice veliká, vyplatí se to. Životnost je kolem 10 let a je schopen odlétat tisíce lidí ročně.
Zdražuje se, rostou ceny plynu a energií. Projevuje se to předpokládám i u vás?
Projevuje a cítíme, že i partneři, které zasáhla pandemie, teď řeší nárůst cen. Od ledna přeceňujeme zážitky. Vidím za tím dvě tendence. Rostoucí náklady znamenají zdražení služeb. Zároveň je to dle mého trochu kompenzace covidu. Pandemie byla testem ekonomické stability a ti, kteří přežili, z řad našich partnerů je jich valná většina, se z toho stále dostávají. Čekám, že to teď v zážitkovém byznysu půjde nahoru.
Nebojíte se odlivu zákazníků, protože když se zdražují energie nebo bydlení, což člověk musí zaplatit, tak například bez zážitku se obejde. Nemáte obavy?
Podnikám od roku 2008 a v podstatě jsem nastoupil do začínající ekonomické krize. Nebýt covidu, tak zážitky každý rok rostly. Jsme více zaměření na koncové uživatelé než na firmy nebo velkoodběratele. Můj závěr za 13 let je, že zákazník jednotlivec si nakonec vždy peníze na radost najde. Jsme dárkový byznys, to znamená, že jej lidé nekupuji pro sebe, ale pro své blízké.
Jak vidíte rok letošní, máte už nějaký byznys plán a ekonomické prognózy, jak by to mohlo vypadat? Můžete nám to nastínit?
Jsme pořád opatrní. V minulém roce jsme se z minus 40 dostali na plus 30, tudíž se vracíme zpět na výchozí bod roku 2019. Tento rok máme ambice na přiměřený dvacetiprocentní růst. I když v minulých letech byl růst 50 procent meziročně, ale zároveň se to nerovná nule, která byla naplánována na minulý rok. Díky úspěšné vánoční sezóně pozoruji, že trh ožívá. Výrazně roste průměrný nákup. V našem případě z dvou a půl tisíc na tři a půl tisíce korun. Vnímám to tak, že lidé si vezmou klidně dražší zážitek a jsou ochotni za něj zaplatit jednou dvakrát za rok. Mám pocit, že díky covidu došlo i k odklonu od materiálních věcí. Možná, že zájem o zážitky díky covidu vzrostl.
Jak velký zážitkový byznys obratově je?
To neví nikdo. Jsme v podstatě sub-trh lokálního cestovního ruchu. Myslím si, že to je někde mezi 500–700 miliony ročně.
Jaké jsou trendy a o co je největší zájem?
U nás se o prvenství pere horkovzdušný balón a větrný tunel v Letňanech, což je simulátor výskoku z letadla. Na paty jim šlape jídlo. Češi rádi jedí. V covidu jsme se pokusili ochutnávky přenést domů. Pak tam jsou super sporty, což je evergreen. To jsou topy.
Máte něco zvláštního, extrémního?
Zvyšuje se zájem o kurzy přežití. Máme různé levely. Jsou začátečnické až po extrémní, to už si sáhnete na dno. Také máme speleologické zážitky, kde slezete 300 metrů do nejhlubší suché propasti. Jedná se o zážitky za hranou běžných komerčních zážitků. To patří mezi nejsilnější.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.