S nástupem pandemie koronaviru přišla potřeba lidí lépe se starat o své zdraví a posilovat svou imunitu. K tomu slouží mimo jiné i doplňky stravy, po kterých se v posledních třech letech zvedla až téměř dramaticky poptávka. Během prvního měsíce covidu jsme ze skladů vyprodali úplně všechno, do posledního smetíčka, říká Vladimír Polášek, generální ředitel společnosti Vitar.
Vitar je jedničkou v oblasti doplňků stravy v obchodních řetězcích v České republice i na Slovensku. Jak se současná energetická krize odráží ve vašem byznysu? Chystáte nějaká úsporná opatření, nebo se vás krize vůbec nedotýká?
V dnešní době byste asi těžko našla společnost, které se energická krize nedotýká. My jsme měli to štěstí, že jsme rok 2022 strávili v pohodlí cen plynu z roku 2020, protože bylo naše nákupní oddělení šikovné a uzavřelo tehdy ceny na dva roky. To se samozřejmě od nového roku mění. U nás je dominantní médium plyn, který používáme pro technologické účely, a proto tam úplně mnoho prostoru na úspory není – prostě a jednoduše ty technologické procesy neošidíme. Pokud jde o vytápění, tak v prostorách pro výrobu doplňků stravy spíše chladíme, takže opět je prostor pro úsporu poměrně malý. Kolegové mají už dávno nafasované mikiny, nákrčníky a různé takovéto prostředky proti chladu. Navíc už léta provozujeme zařízení, které nám rekuperuje odpadní teplo z výroby. Pokud jde o nějaká opatření, tak těch opravdu mnoho nebude. Propouštět se rozhodně nechystáme, to spíš naopak. Kde se to ale rozhodně promítne, tak v nárůstu našich cen. Budeme muset zdražovat.
Asi jako téměř každý na trhu. Jak velký zrovna trh s doplňky stravy v České republice je a jaký podíl na něm máte?
Na rozdíl od lékáren, které jsou pro nás poměrně okrajové a kde existují relevantní průzkumy, tak v řetězcích bohužel tyto podklady nemáme. Nemůžeme si koupit data, s pomocí kterých bychom vám mohli říct, že jsme doopravdy jedničkou. Musíme se spokojit s vyjádřením nákupčích na obchodních řetězcích, kde se při každoročním jednání naši manažeři zodpovědně ptají, jak si stojíme vůči konkurenci. A vzhledem k tomu, že jsme v drtivé většině případů ujišťováni, že jsme naprosto dominantní, tak si troufáme tvrdit, že jsme jedničkou na tomto trhu.
Na boomu po potravinových doplňcích má určitě podíl i pandemie koronaviru, kdy lidé začali více přemýšlet nad tím, že by chtěli být zdraví a posilovat svou imunitu. Jak jste vnímali tento zájem a o jak moc prudký nárůst šlo?
Byl naprosto nečekaný a dramatický. Stejně tak, jak rychle nastoupil covid, ohromně vzrostla i poptávka. My s oblibou říkáme, že jsme během prvního měsíce covidu ze skladů vyprodali úplně všechno, do posledního smetíčka. A jistě je logické, že jsme takto rychle nemohli reagovat nákupem nových výrobních technologií, a proto jsme byli nuceni spolehnout se na vlastní organizaci a síly. Samozřejmě jsme najali poměrně velké množství nových pracovníků, ale hlavně jsme zasáhli do výrobní organizace, kde se nám podařilo určitými opatřeními dosáhnout zásadně vyšší produktivity výroby. Díky tomu jsme tu pandemii zvládli – a s ní i veliký nárůst poptávky. Pyšně můžu říct, že i v roce 2022, kdy svou krutovládu covid vzdal, se nám daří držet prodejní čísla na stejné úrovni jako v předchozích letech, což je pro nás velmi příjemné. Mezitím jsme samozřejmě reagovali i nákupem nových výrobních technologií, což jsou procesy na rok i déle, a tak jsme na případy dalšího nárůstu připraveni.
Dá se tedy říct, že jak se lidé stali zodpovědnějšími a začali se o své zdraví více starat, tak v tomto trendu přetrvají?
Rozhodně ano. Když porovnáváme například čísla z června, července a srpna s obdobím před pandemií, jsme na přibližně dvojnásobných objemech prodejů. A v podstatě sortiment zásadním způsobem nenarostl, počet zákazníků rovněž ne, takže opravdu mohu říct, že jsou lidé zodpovědní a starají se o své zdraví.
To je dobrá zpráva, protože si myslím, že prevence je nejlepší lék. I přes vaši dominanci v rámci doplňků stravy vás český zákazník může znát také jako výrobce dětských nápojů Capri-Sun. Jak jste se k takové licenci dostali a je u dětí stále toto pití velmi populární?
My jsme někdy okolo roku 2010 zúročili výborné vztahy s majitelem licence Capri-Sun. Ten se v té době poohlížel po novém distributorovi v Česku a na Slovensku, jelikož nebyl spokojený s výkony toho stávajícího. Tak jsme pro ně byli jasnou volbou a od roku 2011 dětská pitíčka Capri-Sun vyrábíme pro celou východní Evropu s tím, že distribuci máme zejména pro Česko a Slovensko, plus některé vybrané země východní Evropy. Ta poptávka je ohromná. My jsme od roku 2010 prodej přibližně zdesetinásobili, což je pro nás i pro samotného majitele licence velmi příjemné a jde o neutuchající trend. Byli jsme vlivem růstu cen vstupních materiálů nuceni v posledních dvou letech opakovaně zdražit a je pro nás velmi překvapivé, že to na poptávku nemělo vůbec žádný efekt. Dokonce neměla vliv ani aplikace nového papírového brčka, které se netěší úplně ideální oblibě. Přesto poptávka neustále roste.
Jak hlavně děti tato brčka přijaly?
Jako s každou novinkou byly začátky skutečně velmi těžké. Papírové brčko rád přirovnávám k iPhonu. Byl iPhone 1 a dnes je iPhone 14, tak se podívejme, jaký opravdu obrovský pokrok udělala evoluce – a u brček je to úplně stejné. Ta první brčka skutečně nebyla úplně optimální. Dnes máme na trhu brčko, kterému říkáme 2.0 – to se svými vlastnosti opravdu zásadně liší. A věřím tomu, že do roka budeme mít brčko 3.0, které bude ještě lepší. K těm brčkům je třeba říct, že jsme byli nuceni je zavést do výroby kvůli zákonným normám. A tady bych opět zmínil, že ty zákonné normy nejsou vůbec hloupé, protože jenom eliminací těchto brček se v Evropské unii ušetřilo 800 tun plastu, který nebylo nutné vyrobit a který neskončil na skládkách, případně v řekách, rybnících, jezerech nebo mořích.
Ta čísla jsou opravdu obdivuhodná. Ještě mi prozraďte, v čem třeba bude další generace brček spočívat? Co na ní bude dokonalejší, lepší?
Je neuvěřitelné, jaký vývoj se dá udělat v papíru. První brčka se skutečně zejména při vyjímání z plastového obalu lámala. Ta dnešní brčka jsou výrazně houževnatější, mají lépe konstruovanou špičku, takže efektivněji propichují sáček. A také se přece jenom trošičku více oddalují nějakému tomu kousnutí ze strany dítěte či dospělého.
Vy máte i sportovní a veterinární divizi. Je to trošku jiný segment, tak jak v této oblasti působíte?
V první řadě musím říct, že se držíme hesla „ševče, drž se svého kopyta“, a proto se ve Vitaru soustředíme zejména na ten náš retail. Cokoliv, co jde úplně mimo tento náš byznys, se snažíme vložit do dceřiné firmy. Proto když přišla myšlenka sportovní výživy nebo veterinární výživy pro zvířátka, tak jsme se rozhodli založit dceřinou firmu. Protože je to úplně odlišný byznys a úplně jiný způsob prodeje. Moderním žargonem by se dalo říct, že jsou to takové startupy, které se těší ohromnému růstu. Prodejní čísla se nám líbí, je to moc pěkné, nicméně ve srovnání s Vitarem jsou to zatím ještě taková miminka. Nicméně plány s nimi máme ohromné, český trh máme víceméně pokrytý, slovenský také, a proto už nyní vystrkujeme růžky směrem k exportu, to jsou naše budoucí plány.
Vy už jste naznačil, že se týkají ekologické stopy. Jak se třeba zaměřujete na výrobu obalových materiálů nebo logistiku, právě s ohledem na životní prostředí?
Tady bych předně rád řekl, že jsme se rozhodli zvednout rukavici Evropské komise v podobě Green Dealu a už v pololetí letošního roku jsme angažovali náš vlastní Green Deal tým, s cílem prostudovat tento šílený moloch. Není to snadné, studuje se opravdu ohromné množství nesourodých podkladů z Evropské komise a zjistili jsme, že ten negativně vnímaný Green Deal je soubor spousty velice zajímavých a smysluplných myšlenek, které nám opravdu dávají smysl a skýtají velký prostor pro zefektivnění chodu firmy. Koneckonců i pro úspory, pro nějakou naši konkurenční výhodu a v neposlední řadě tam vidíme nějaký drobeček, kterým můžeme přispět k eliminaci globálního oteplování. Mimochodem doporučuji každému, aby si tyto normy prostudoval, protože to PR je špatné a neodpovídá realitě. Na to konto také samozřejmě připravujeme spoustu různých opatření, která mohou vést k eliminaci naší uhlíkové stopy, ale to není samozřejmě jediný pilíř. Jedním příkladem může být třeba naše výrobková řada Vitar EKO Friendly, kde kromě recyklovatelnosti jsme se zaměřili hlavně na minimalizaci obalu. A to je poměrně unikátní počin v oblasti doplňků stravy.
Plánujete být emisně neutrální firmou, nebo si myslíte, že to v daném odvětví úplně nejde?
Tak být emisně neutrální v našem odvětví skutečně moc nejde. Rozhodně se hodláme vyvarovat něčemu, čemu se říká greenwashing – tedy se nebudeme nějakým způsobem třeba sekundární výsadbou stromů vykupovat z naší uhlíkové stopy. Takže touto cestou rozhodně jít nechceme, ale určitě hledáme a budeme hledat cesty, jak být zkrátka ekologičtější.
Vy osobně jste spolu s vaší sestrou druhou generací firmy Vitar. Připravujete už třetí generaci, která bude vaším nástupcem, mají vaše děti o práci ve Vitaru zájem?
Tak se sestrou máme v tomto velké štěstí, protože máme kde brát. Sestra má pět dětí, já čtyři, takže si říkáme, že to by v tom byl čert, aby některé z nich zájem nemělo. Ne u všech, ale u některých dětí ho vidíme. Nicméně tím, že nás firma živí, tak musí všechny děti povinně absolvovat, říkejme tomu, brigádu. U některých je to už stálý pracovní poměr, aby se s chodem firmy seznámili, a pokud by nebyli schopni firmu manažersky převzít, určitě budeme chtít, aby ji do budoucna převzali majitelsky.
Myšlenky na to, že byste firmu někdy v budoucnu prodali, tedy vůbec nejsou?
Ne, to určitě ne. Je to zajímavé, obzvlášť v období covidu těch nabídek bylo skutečně mnoho, skoro bych řekl, že nebyl týden, kdy bych nějakou neodmítal – a některé byly skutečně z kategorie „toto nejde odmítnout“. Nicméně všechny jsme odmítli a určitě máme zájem Vitar zachovat pro budoucí generace Polášků.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.