S minimální asistencí lidských zaměstnanců vzniká v japonské prefektuře Mie unikátní stavební projekt. Společnost Obajaši se totiž rozhodla hlavní břemeno práce na stavbě přehrady nechat plně na robotech.
Přehrady se k tomuto účelu hodí takřka ideálně. Většinou se totiž nacházejí na odlehlých místech mimo lidské osídlení. Nehrozí zde tedy, že by v důsledku poruchy nebo jiné chyby trpěl následky na zdraví a majetku náhodný kolemjdoucí nebo obyvatel oblasti.
Konstrukce přehrady má mít dle informací serveru Nikkei Asian Review na výšku 84 metrů a do šířky 334 metrů. Plánované datum dokončení je březen 2023. Každý z procesů použitých při stavbě bude robotizován, ať už jde o pokládání základů, nebo lití betonu do usazených dílů.
Automatizovat lidské schopnosti
Firma Obajaši vyvinula plně automatizované nástroje schopné usazovat betonové bloky tvořící přehradu. Aby celý proces urychlili, blízko staveniště stojí zařízení, které z písku, štěrku a cementu míchá beton.
„Tím, že jsme specializované techniky práce převedli na stroje, budeme schopní následně analyzovat dříve implicitně vnímané znalosti,“ pojmenovává Akira Naito, šéf úseku ve firmě Obajaši zaměřeného na technologii stavby přehrad, co může být největším přínosem tohoto projektu.
Přehradu tvoří 15metrové čtvercové bloky, které jsou kladeny na sebe a zalévány betonem. To mají na starosti speciální jeřáby, které jsou ovládány na dálku počítači umístěnými v kancelářích, kde také dohlížejí na správně usazení bloků a celkový postup stavby. Lidé budou celý proces dozorovat z bezpečnostních důvodů.
Cílem je zkrátit čas výstavby
Pro účely stavby přehrad dokonce ve firmě Obajaši vyvinuli speciální stroje a technologie. Například k srovnání nepravidelností v přechodech mezi jednotlivými vrstvami bloků se užívá technika vyhlazování kartáčem, kterou produkt japonské firmy nyní řídí za pomoci automatizovaných nástrojů.
Překvapivě ale zatím v japonské firmě zdokladovali jen 10% nárůst v efektivitě proti lidské síle. Hlavním důvodem je potřeba i tak zaměstnávat lidi připravené zasáhnout v momentě, kdy by robotizovaná technika selhala. Řešení problému vidí společnost Obajaši v dalším zvyšování knoh-how, které umožní snižovat zapojení pracovníků. „Můžeme v konečném důsledku zkrátit čas výstavby i o 30 %,“ hledí optimisticky do budoucna Akira Naito.
Autor: Petr Pláteník